10 stappen - LinkedIn bedrijfspagina optimaliseren - Trudy Pannekeet

Meer uit je LinkedIn bedrijfspagina halen?

De LinkedIn bedrijfspagina is een geweldig startpunt voor het contact met je klant. Met je bedrijfspagina kun je samen met je collega’s de boodschap van het bedrijf uitdragen. Zie het als je tweede website, maar wel een waar je zelf actief klanten kunt informeren en mee kunt aantrekken. Hoe krijg je meer power in je bedrijfspagina? Ik geef je 10 stappen voor een TOP LinkedIn bedrijfspagina. Here we go!

1. Plaats logo als profielfoto

Dat is een makkelijke stap. Je logo uploaden op de bedrijfspagina. Dat ziet er direct al professioneel uit. Heb je jouw logo in een vierkant formaat? Of kun je dit (laten) aanpassen? Op de meeste (alle?) social media kanalen is de plaats om je logo te zetten vierkant. Kijk of je een vierkant logo kunt maken binnen jouw huisstijl. Dan is het beter leesbaar dan een breed liggend logo. Dit logo is ook zichtbaar op je eigen persoonlijke profiel als je de link naar de pagina maakt. Dat doe je bij je Ervaring waar je de naam van je bedrijf intypt.

2. Achtergrondfoto als boodschapdrager

Maak duidelijk met je achtergrondfoto wat jij te bieden hebt. Kies een foto die past bij je bedrijf. Misschien een foto van je website? Dat geeft herkenning. Foto’s van echte mensen scoren beter dan stockfoto’s. Je kunt er een tekst inzetten: jouw belangrijkste diensten, je URL, een CTA (Call to action). Je kunt ook door middel van een collage jouw diensten of verschillende sterke punten laten zien.

3. Je slogan

LinkedIn vraagt je om je slogan in te vullen. Ja, die heb je, dus die zet je daar neer. Maar snapt je bezoeker wel wat jij ermee bedoelt als dit vaak korte zinnetje onder je naam staat?

Stel je bent Albert Heijn en niemand kent je nog. ‘Wij letten op de kleintjes’ vul je dan in als jullie slogan. Maar als je niet weet dat AH een supermarktketen is zou je met deze slogan ook kunnen denken dat dit een kinderdagverblijf is.

Wees dus duidelijk. Gebruik je slogan maar leg de context een beetje uit. Beschouw deze zin (slogan) als je kopregel. Zet zoekwoorden in, vertel welke sector jullie werken. Wees duidelijk.

 

4. Vul je info volledig in

Met een volledig bedrijfsprofiel wordt je beter gevonden. Logisch want met meer (zoek)woorden is het voor de zoekmachine gemakkelijker de inhoud van jouw pagina in te schatten. En je bezoeker snapt door jouw uitleg welke oplossing hij/zij bij jou krijgt. Gebruik daar de volledige ruimte (2000 tekens) die LinkedIn geeft.

“Dat gaat toch niemand lezen?!”
Ja en nee.

Ten eerste is het goed voor de zoekmachine als jij meer (zoek)woorden gebruikt om uit te leggen wat je doet. En ten tweede: De bezoeker hoeft ook niet alles te lezen, elk lettertje te spellen om met jouw uitleg te snappen wat jij doet.

Maak de tekst daarom makkelijk leesbaar:

  • Korte alinea’s
  • Opsommingen uit zinnen omzetten naar rijtje met bulletpoints.
  • Eventueel symbolen of emoticons. Er zitten ook ‘serieuze’ figuurtjes tussen. * of 🔷 of ✔️ of ➡️ of △ trekken ook de aandacht en daarmee leid je de lezer door je tekst.

Heb je ook het kopje ‘Commitments‘ gezien? Daar kun je invullen hoe je bedrijf omgaat met inclusiviteit, duurzaamheid, opleiding, etc.

5. Voeg een Call to action-knop toe

Naast de volg-knop kun je nog een Call to Action (CTA) toevoegen. Bijvoorbeeld ‘Website bezoeken’. Daar is het toch om te doen? Dat je meer websiteverkeer krijgt? Er zijn ook andere opties voor acties. Kies wat bij jou past. Je kunt hiermee ook experimenteren om te kijken wat meer succes heeft. Je kunt bij je statistieken bekijken hoeveel ‘klikken op de knop’ het heeft opgeleverd.

6. Bericht-knop

Nieuwe optie van LinkedIn. De mogelijkheid om een knop toe te voegen om bezoekers het bedrijf een bericht te sturen.
Vooralsnog alleen voor pagina’s met 1 beheerder. Je hebt een aparte inbox die je direct bij je inbox van je persoonlijke pagina ziet. Ik had het voorrecht deze optie als beta-tester uit te proberen. Jammer dat je moet kiezen tussen deze knop Bericht en de andere CTA=knop. Dus dit in plaats van Ga naar website. Zie punt 5).

7. Link je persoonlijke profiel aan je bedrijfspagina

Als je een LinkedIn bedrijfspagina hebt kun je jouw logo zichtbaar maken bovenaan bij je persoonlijke profiel. Bij je werkervaring (Ervaring) vul je bij Bedrijf de juiste naam in. Dan verschijnt de LinkedIn bedrijfspagina. Het staat professioneler op je persoonlijke profiel en zo weten mensen jou ook via de bedrijfspagina te vinden.

8. Maak een contentplan

Interessante content, dat is waarmee je je ideale klant aantrekt en verder de funnel door helpt. Je klant is op zoek naar een oplossing van een probleem. Verbetering van een situatie. Post heel regelmatig berichten die allemaal te maken hebben met jouw dienst en jouw aanpak. Doe dit bijvoorbeeld (en maximaal) 3x per week. Maak hiervoor een contentplan en gebruik een contentkalender. Met behulp van ChatGPT of andere AI-tool, kun je inspiratie opdoen voor veel goede content. Ik heb in de Contentkalender een stappenplan opgenomen hoe je met ChatGPT tot goede content komt.

Zet voor je content ook video in. Dat kan op je persoonlijke pagina, maar ook met je bedrijfspagina. Mooi middel om de menselijke kant van je bedrijf te laten zien.

En maak ook gebruik van de LinkedIn Nieuwsbrief. Die kun je sturen vanuit je bedrijfspagina. De LinkedIn Nieuwsbrief is een artikel op LinkedIn met het verschil dat mensen zich hierop kunnen abonneren.

9. Bekijk je statistieken en verbeter je prestaties

Tja, meten is weten. Niet voor niets een cliché. Bekijk bij welke posts je een goede interactie had en bij welke minder. Zo leer je door ervaring hoe je kunt verbeteren.

En het geeft je inzicht in het profiel van je bezoeker en volger. Past dit bij wie je wilt bereiken? Nee, pas dan je content aan om meer te passen bij wat jouw doelgroep wil lezen.

Je statistieken geven ook inzicht in hoe je concullega’s het doen op LinkedIn. Je kunt hier 9 andere pagina’s opgeven waarbij je jouw pagina kunt toetsen t.o.v. je concullega’s.

10. Nodig connecties uit die voldoen aan jouw criteria van ideale klant

Nodig connecties uit die voldoen aan jouw criteria van ideale klant.

Je kunt per maand 100 tot 250 connecties uitnodigen. Je krijgt ze binnen de maand terug als mensen je uitnodiging hebben geaccepteerd. Ga niet overboord. Ga voor kwaliteit boven kwantiteit. Je hebt niets aan volgers die jouw dienst nooit zouden afnemen of jou kunnen aanraden aan anderen.

Vraag ook aan je collega’s om connecties uit te nodigen. Daar hoeven ze geen beheerder van de pagina voor te zijn. Klik op ‘Meer’ en je ziet de optie ‘Connecties uitnodigen’.

BonusTip: Communiceer dat je de LinkedIn bedrijfspagina hebt

Als mensen niet weten dat je de pagina hebt en daar interessante content op deelt kunnen ze ‘m ook niet volgen.

  • Vraag mensen je pagina te volgen in je Nieuwsbrief, in je LinkedIn nieuwsbrief, in een Facebookbericht, op Instagram.
  • Zet het logo met QR-code op een banner, op je folder.
  • Zet de Volgknop voor je LinkedIn bedrijfspagina op je website. Met een LinkedIn knop of picto op je website maak het mensen een stuk gemakkelijker naar je pagina te gaan en je te volgen.
  • Zet dit ook onder je emailhandtekening. Je verstuurt vast veel mailtjes. Maak daar gebruik van door ontvangers attent te maken op jouw bedrijfspagina.

 

Practice what you preach: 😊 Meer tips en tricks over LinkedIn? Volg mij ook op mijn LinkedIn bedrijfspagina.

Leave A Comment