
[Update: LinkedIn audio is nu hetzelfde opgezet als LinkedIn Live. Je hebt hier een 3rd party tool voor nodig zoals Streamyard of Zoom. LinkedIn Audio is in feite hetzelfde als LinkedIn Live maar dan zonder beeld.
Ik heb onderstaande blog behoorlijk ‘uitgekleed’/ge-update. Lees vooral onderaan meer inhoudelijke tips voor jouw LinkedIn Audio (of LinkedIn Live :))
-=-=-=-=-=-=-=-=
LinkedIn Audio. Je hebt het vast al gezien of meegedaan. LinkedIn Audio is here to stay. Hoe werkt LinkedIn Audio en hoe zet je dit in voor jouw bedrijf ?
Altijd al radiootje willen spelen? Je eigen talkshow willen hosten? Wil je je kennis delen, maar ben je het zoomen, teamen en webinargeeken moe? Goed nieuws: LinkedIn biedt nu LinkedIn audio; Events waarbij je vertelt over je vakgebied en het gesprek aangaat met je volgers. Praten over interessante onderwerpen zonder dat je zelf letterlijk in beeld komt.
Je kunt vanuit je persoonlijke profiel én met je bedrijfspagina een LinkedIn audio event hosten. Hoe mooi is het dat je op deze laagdrempelige manier contact kunt hebben met je volgers.
Wat is LinkedIn Audio
LinkedIn audio is een event waarbij jij als host vertelt en in gesprek gaat met deelnemers van je audio event over onderwerpen waar jij veel van af weet. Een geweldige laagdrempelige manier om je expertstatus te vergroten. De app Clubhouse is hier in 2020 al mee gestart en bestaat inmiddels niet meer. Ik schreef er eerder een blog over Clubhouse, wat is het en hoe start je ermee?. De eerste versie van Audio leek op het gebruik van Clubhouse. Het is nu hetzelfde als LinkedIn Live.
Hoe maak je eigen LinkedIn Audio event
Maak een event aan en kies voor Online. Je kiest dan voor LinkedIn Live.

Op je computer vind je op je Homepage (je tijdlijn) links onderaan het kopje Evenementen. Klik daar op het plusje (+).
Of ga naar waar jij je bijdrage gaat maken. Daaronder staat een regeltje met oa Evenementen’ Klik daarop en het startscherm voor een evenement gaat open.
Waar kun je het over hebben in jouw LinkedIn Audio?
Bedenk je eerst wat jouw ideale klant wil horen.
- Welke vragen stellen je klanten ?
- Nieuws uit de branche
- Interview professionals op jouw vakgebied. Nodig ze uit als spreker voor je LinkedIn Audio event.
Tips voor host/moderator
- Doe LinkedIn Audio samen
Doe LinkedIn audio met iemand samen. Meerdere hosts kan nog niet, maar je kunt het wel met een andere spreker samendoen. Zeker als je nieuw bent met LinkedIn Audio. Je kunt elkaar aanvullen (zit je niet met je mond vol tanden, want dat gebeurt 😊).
Bereid je voor. Stel vragen aan elkaar en deel samen jullie kennis. Ander voordeel daarvan is dat je de uitnodiging voor het audio event ook in het netwerk van je gastspreker gezien wordt.
Zo doen Mic Adam en Guy Strijbosch samen een vast wekelijks LinkedIn Audio afgewisseld in het Engels en Nederlands: LinkedIn Europe en LinkedIn B/NL. Daar wisselen ze (we, want ik val wel eens in en ik doe ook lekker mee) nieuwtjes uit over LinkedIn. Er worden veel ervaringen uitgewisseld.
Ook handig om de taken te verdelen. De een kan bijvoorbeeld de chat in de gaten houden terwijl de ander het gesprek voert.
- Voorbereiden op LinkedIn Audio
Weet waar je het over gaat hebben. Bereid je voor op je ‘talkshow’. Wat ga jij vertellen tegen jouw ideale klant? Wat wil jouw persona (Annemarie, Jan, mijnheer Pieterse of hoe jij hem/haar genoemd hebt) horen?
Schrijf wat woorden op voor jezelf als reminder. Maak flitskaarten, of werk wat vragen uit. Niet om voor te lezen natuurlijk, maar om ideetjes te hebben voor als het stil valt. Je wilt het uiteraard wel interessant te houden voor de luisteraars.
Wees niet te strikt. Maak je een foutje, weet je het even niet? Deel ook dat dan gewoon. Wees gewoon jezelf. Mensen doen graag zaken met mensen.
- Call to action
Wat wil je dat je luisteraars doen? Wat is je Call to action? Kijk, het is een zakelijk platform die je inzet om je bedrijfsdoel te bereiken. Je mag natuurlijk lekker voor de fun audio-en, maar het is helemaal prima om hier een stapje verder te gaan dan alleen je kennis delen.
Maak er alsjeblieft geen door promotie doorspekt verhaal van, maar je kunt best hier en daar verwijzen naar een blog of ander kanaal waar ze meer informatie vinden. Of je kunt achteraf mensen nog de info sturen waar je het tijdens de LinkedIn Audio over had.
- Be yourself
Wees gewoon je aardige en kundige zelf. Iedereen is maar mens, dus als je het even niet weet mag je dat best zeggen.
- DOEN!
Ga het gewoon doen. Al luistert eerst alleen je moeder. Het is leuk en het werkt voor je bedrijf. Alles is eng de eerste keer. Ga dat stapje uit je comfortzone. Wil je dat ik meeluister/-meedoe? Stuur mij een berichtje met je link. Via LinkedIn of de mail of whatsapp.
Luister ook bij anderen. Doe ervaring op. Wat werkt en wat niet.
Wie doet LinkedIn Audio – ga eens luisteren
– Zoek op de hashtag #LinkedInaudio of #LinkedInaudioevent en dan kom je berichten tegen van mensen die hiermee bezig zijn.
Conclusie – Waarom LinkedIn Audio?
- Expertstatus – niet iedereen kruipt op het podium, dan zul je er wel verstand van hebben (al zonder te luisteren)
- Extra dimensie aan jouw branding: je stem. Daarmee wordt je steeds meer mens.
- Je potentiële klanten kunnen direct vragen stellen.
- Meer inzicht in wat er speelt bij je doelgroep door de vragen die je krijgt (FAQ). De vragen zijn weer te gebruiken als content op je website, voor blogs, in je socials
- Je netwerk vergroten door te connecten met je toehoorders
- Met meerdere ‘hosts’/sprekers bereik je een nieuw netwerk (wel afspreken dat je samen de werving voor het event doet)
- Cross channel ‘volg me ook op Insta/YouTube/Tiktok’
- Groei nieuwsbrief: CTA ‘meer inspiratie? Schrijf je in voor …’
- Werven van deelnemers voor een training net als je met een webinar doet; offer you can’t refuse: ‘Nog een paar plekjes vrij’
- Je Audio wordt net als je LinkedIn video opgeslagen op je profiel / op je bedrijfspagina. LinkedIn Audio en LinkedIn live kunnen (en zullen) dus als herhaling/replay beluisterd worden. Je vindt ze onder het profiel onder ‘Activiteit’. Klik dan op ‘Events’.
- Mensen kunnen op de Audio (of Live) reageren via de comments. Dat is een extra voordeel van deze opzet. Direct in gesprek met je audience.
Wil je even sparren over hoe jij jouw LinkedIn Audio in kunt vullen? Ik heb al snel ideetjes voor een hele serie :) Maak een 15-minuten gratis spar-afspraakje direct in mijn agenda: https://calendly.com/trudypannekeet/korte-vraag-en-weer-door-sessie?