LinkedIn Audio - hoe werkt het

LinkedIn audio. Je hebt het vast al gezien of meegedaan. LinkedIn audio-rooms à la Clubhouse are here to stay. Hoe werkt LinkedIn audio en hoe zet je dit in voor jouw bedrijf ?

Altijd al radiootje willen spelen? Je eigen talkshow willen hosten? Wil je je kennis delen, maar ben je het zoomen, teamen en webinargeeken moe? Goed nieuws: LinkedIn biedt nu LinkedIn audio; Events waarbij je het gesprek aangaat met je volgers, met geluid, op een podium. Praten over interessante onderwerpen zonder dat je zelf letterlijk in beeld komt.

Op dit moment kun je alleen vanuit je persoonlijke profiel een LinkedIn audio event hosten. Het lijkt erop dat dit een blijvertje is. LinkedIn audio voor bedrijven wordt momenteel getest, maar hopelijk kunnen we ook binnenkort deze optie gebruiken voor bedrijven. Hoe mooi is het dat je op deze laagdrempelige manier contact kunt hebben met je volgers.


Wat is LinkedIn Audio

LinkedIn audio is een event waarbij jij als host vertelt en in gesprek gaat met deelnemers van je audio event over onderwerpen waar jij veel van af weet. Een geweldige laagdrempelige manier om je expertstatus te vergroten. De app Clubhouse is hier in 2020 al mee gestart en is inmiddels over zijn piek. Ik schreef er eerder een blog over Clubhouse, wat is het en hoe start je ermee?. Het gebruik van LinkedIn Audio is vergelijkbaar met Clubhouse.

De basics van LinkedIn Audio rooms

Je hebt sprekers en luisteraars. Er is een host die het event organiseert, vaak met meerdere sprekers. Die ‘staan op een podium’. En daaronder zie je de luisteraars.
Degene die spreekt is zichtbaar door een groene rand om de foto. Dit audio event is georganiseerd door Darren Gibb. En hij heeft vier gasten/sprekers. In het donkere gedeelte eronder zie je de luisteraars, in deze audio room zijn dat er 38.

TIP: LinkedIn audio werkt op je telefoon beter dan op desktop

LinkedIn Audio - hoe werkt het - Meerdere hosts en groene lijn om degene die praat

Als je op een fotootje klikt zie je wat meer informatie over die persoon.

LinkeAdIn Audio - hoe werkt het - Check iemands profiel

Je kunt reageren met applaus, duimpje, of smiley.

LinkedIn Audio - hoe werkt het - Reageren applaus emoji

Of je kunt je hand opsteken om een vraag te stellen of iets anders te zeggen. Je wordt dan door de host op het podium gezet.
Als je luistert staat je microfoon uit. Niemand hoort je. Voordat je op het podium komt wordt gevraagd je microfoon open te zetten.

LinkedIn Audio - hoe werkt het - Hand opsteken en op het podium

Het enige dat ontbreekt is dat je kunt chatten met de sprekers en andere luisteraars. Dat kan ook niet in Clubhouse. Een voordeel van audio op LinkedIn. Je kunt voor het chatten een LinkedIn berichtengroepje aanmaken om met je deelnemers te chatten. Deelnemers kunnen hier hun vraag of opmerking in plaatsen.

En je kunt na het audio events nog een samenvatting geven met links naar je blogs of gratis downloads.

LinkedIn Audio - hoe werkt het - Chatten met de deelnemers

LinkedIn audio vergelijking met Clubhouse

Is het logisch dat ik als LinkedIn trainer alleen maar voordelen zie? Vast, maar ik ben niet getrouwd met LinkedIn. Ik blijf kritisch als marketeer. LinkedIn is geen doel op zich, maar een geweldig middel om je doel te bereiken. Dus …:

  • Voordeel van LinkedIn Audio t.o.v. Clubhouse is dat je al een groot netwerk hebt op LinkedIn. Op Clubhouse moet je vanaf 0 beginnen, omdat het een voor jou nieuw netwerk is.
  • Je hoeft niet eerst een profiel aan te maken. Je hebt immers al je LinkedIn profiel.
  • Het netwerken, wat je al doet op LinkedIn, wordt in LinkedIn audio supermakkelijk gemaakt. Op zich werkt dat hetzelfde als op Clubhouse, maar het gesprek aangaan, wat leidt tot een relatie is juist de basis is bij netwerken. Dat kun je beter op LinkedIn. Aan professionals op Clubhouse raad ik ook altijd aan om elkaar op LinkedIn op te zoeken en daar de relatie steady te maken. Daar hoef je nu niet Clubhouse voor in te zetten.
  • In LinkedIn kun je ook direct chatten met elkaar. Niet in audio direct maar wel binnen LinkedIn. Dus terwijl je luistert kun je chatten met de host, met andere deelnemers. In een groepsgesprek maar ook 1-op-1 in een normaal LinkedIn bericht.
  • Er zit op Clubhouse bovendien nog steeds een select groepje mensen. Grote kans dat een groot deel van jouw doelgroep daar niet is. Jouw LinkedIn audio podium is dus veel toegankelijker.

Hoe maak je eigen LinkedIn Audio

Om zelf een LinkedIn audio event te organiseren moet je je profiel in de creatormodus zetten. Dat vind je op je profiel onder je statistieken bij ‘Resources’.

LinkedIn creator modus - Trudy Pannekeet

Creatormodus is de manier van weergeven van je profiel, speciaal voor mensen die veel bijdragen plaatsen, veel kennis delen.
Als creator kun je zelf je LinkedIn Live organiseren en je LinkedIn nieuwsbrief maken. En nu dus ook LinkedIn audio events hosten. Lees hier alle ins en outs van LinkedIn Creatormodus.


Starten met jouw LinkedIn audio event

Ga op je telefoon in de LinkedIn app naar ‘Een bijdrage schrijven’. Daar kies je voor ‘Evenement’. Dan opent een scherm waar je kunt kiezen voor Audio event, mits je je profiel in de Creatermodus hebt staan.

LinkedIn audio event aanmaken mobiel - Trudy Pannekeet

Op je computer vind je op je Homepage (je tijdlijn) rechts onderaan het kopje Evenementen. Klik daar op het plusje (+).

Of ga naar waar jij je bijdrage gaat maken. Daaronder staat een regeltje met oa Audio-evenementen’ Klik daarop en het startscherm voor een evenement gaat open.

LinkedIn audio event aanmaken desktop - bijdrage en rechts - Trudy Pannekeet

Waar kun je het over hebben in jouw LinkedIn Audio room?

Bedenk je eerst wat jouw ideale klant wil horen.

  • Welke vragen stellen je klanten ?
  • Nieuws uit de branche
  • Interview professionals op jouw vakgebied. Nodig ze uit als spreker voor je LinkedIn audio event.

Tips voor host/moderator

  • Doe LinkedIn audio samen

Doe LinkedIn audio met iemand samen. Meerdere hosts kan nog niet, maar je kunt het wel met een andere spreker samendoen. Zeker als je nieuw bent met audio rooms. Je kunt elkaar aanvullen (zit je niet met je mond vol tanden, want dat gebeurt 😊).

Stel vragen aan elkaar en en deel samen jullie kennis. Ander voordeel daarvan is dat je de uitnodiging voor het audio event ook in het netwerk van je mede-hosts gezien wordt.


Zo doen Mic Adam en Guy Strijbosch samen twee vaste LinkedIn audio events per week: LinkedIn Europe en LinkedIn B/NL. Daar wisselen ze (we, want ik val wel eens in en ik doe ook lekker mee) nieuwtjes uit over LinkedIn. Er worden veel ervaringen uitgewisseld.

Ook handig om de taken te verdelen. De een kan bijvoorbeeld de chat in de gaten houden terwijl de ander het gesprek voert met de deelnemers.

  • Voorbereiden op LinkedIn audio

Weet waar je het over gaat hebben. Bereid je voor op je ‘talkshow’. Wat ga jij vertellen tegen jouw ideale klant? Wat wil jouw persona (Annemarie, Jan, mijnheer Pieterse of hoe jij hem/haar genoemd hebt) horen?

Schrijf wat woorden op voor jezelf als reminder. Maak flitskaarten, of werk wat vragen uit. Niet om voor te lezen natuurlijk, maar om ideetjes te hebben voor als het stil valt. Je wilt het uiteraard wel interessant te houden voor de luisteraars.

Wees niet te strikt. Maak je een foutje, weet je het even niet? Deel ook dat dan gewoon. Wees gewoon jezelf. Mensen doen graag zaken met mensen.

  • Call to action

Wat wil je dat je luisteraars doen? Wat is je Call to action? Kijk, het is een zakelijk platform die je inzet om je bedrijfsdoel te bereiken. Je mag natuurlijk lekker voor de fun audio-en, maar het is helemaal prima om hier een stapje verder te gaan dan alleen je kennis delen.

Maak er alsjeblieft geen door promotie doorspekt verhaal van, maar je kunt best hier en daar verwijzen naar een blog of ander kanaal waar ze meer informatie vinden. Of je kunt achteraf mensen nog de info sturen waar je het tijdens de LinkedIn audio over had.

  • Be yourself

Wees gewoon je aardige en kundige zelf. Iedereen is maar mens, dus als je het even niet weet mag je dat best zeggen.

  • DOEN!

Ga het gewoon doen. Al luistert eerst alleen je moeder. Het is leuk en het werkt voor je bedrijf. Alles is eng de eerste keer. Ga dat stapje uit je comfortzone. Wil je dat ik meeluister/-meedoe? Stuur mij een berichtje met je link. Via LinkedIn of de mail of whatsapp.

Luister ook bij anderen. Doe ervaring op. Wat werkt en wat niet.

Wie doet audio – ga eens luisteren

– Zoek op de hashtag #LinkedInaudio of #LinkedInaudioevent en dan kom je berichten tegen van mensen die hiermee bezig zijn.

Conclusie – Waarom LinkedIn audio?

  • Expertstatus – niet iedereen kruipt op het podium, dan zul je er wel verstand van hebben (al zonder te luisteren)
  • Extra dimensie aan jouw branding: je stem. Daarmee wordt je steeds meer mens.
  • Je potentiële klanten kunnen direct vragen stellen.
  • Meer inzicht in wat er speelt bij je doelgroep door de vragen die je krijgt (FAQ). De vragen zijn weer te gebruiken als content op je website, voor blogs, in je socials
  • Je netwerk vergroten door te connecten met je toehoorders
  • Met meerdere ‘hosts’/sprekers bereik je een nieuw netwerk (wel afspreken dat je samen de werving voor het event doet)
  • Cross channel ‘volg me ook op Insta/YouTube/Tiktok’
  • Groei nieuwsbrief: CTA ‘meer inspiratie? Schrijf je in voor …’
  • Werven van deelnemers voor een training net als je met een webinar doet; offer you can’t refuse: ‘Nog een paar plekjes vrij’


Thx Darren for showing your LinkedIn audio!

Leave A Comment