ChatGPT – je kunt er als professional niet meer omheen. Zeker niet als je werkzaam bent in de marketing communicatie. Hoe vaak komt het niet voor dat je als marketeer teksten moet maken voor de website, voor nieuwsbrieven en voor de socials van je bedrijf over onderwerpen waar je niet helemaal in thuis bent. Of in een schrijfstijl die officiëler is dan die van jezelf. Daar kan ChatGPT je heel goed bij helpen. In deze blog leg ik je uit wat ChatGPT is maar vooral hoe jij ChatGPT kunt inzetten om jouw werk makkelijker te maken. En hoe je ChatGPT kunt gebruiken om op LinkedIn beter zichtbaar te worden zodat je meer klanten aan trekt.
Wat is ChatGPT
ChatGPT is een taalmodel ontwikkeld door Open AI. Je kunt het zien als een soort uitgebreide Google. Je vraagt en je krijgt antwoorden. Kort, lang, in opsomming met bullets, etc. Net wat je vraagt. Wat ChatGPT je aan informatie geeft is helemaal afhankelijk van jouw opdrachten.
ChatGPT kan je helpen met je contentstrategie op LinkedIn. Teksten sneller maken, onderwerpen vinden, etc. Je kunt zelfs een contentkalender vragen van ChatGPT. Het is een schrijfhulp, je assistent bij je werk.
Wat betekent ChatGPT?
De betekenis van ChatGPT heeft te maken met de manier waarop deze AI-tool aan zijn info komt. GPT staat voor Generative Pre-trained Transformer.
Vooraf getraind om goede antwoorden te geven. En jij traint ChatGPT ook tijdens jouw gebruik.
De opdracht die jij geeft aan ChatGPT heet een Prompt.
Chat = het gesprek dat je hebt met ChatGPT
En Hallucinatie is de foutieve informatie de ChatGPT je heel zelfverzekerd kan geven. Ja, dat kan ook.
❗ – Disclaimer: ChatGPT is een hulpmiddel. Je moet er altijd zelf goed naar kijken en eventueel aanpassen. ChatGPT kan ook echt foutieven informatie geven. Gebruik de input van ChatGPT maar maak er altijd jouw eigen verhaal van. Daar trek je klanten mee aan.
Is ChatGPT gratis?
ChatGPT is gratis te gebruiken. Je kunt ook een betaalde optie nemen voor $20 p/mnd maar probeer ChatGPT eerst uit door eerst lekker aan de slag met de gratis versie.
ChatGPT voorbeeld
Hier vind je een voorbeeld waar ik gevraagd heb om 5 LinkedIn posts over bootcamp en waarom het goed voor je is. Dit geeft je ook info over de redenen dat men wil bootcampen. Ik moest eerst toelichten dat het om sport bootcamp ging, want ChatGPT ging ervan uit dat het om een werk bootcamp ging.
ChatGPT uitleg stap voor stap.
Net als bij de teksten die je zónder ChatGPT maakt is het van belang dat je een aantal zaken helder hebt voordat je start. Omdat je nu ‘een ander’ om output vraagt moet je duidelijk zijn in de briefing. Net als je briefing aan een bureau.
Garbage in = Garbage uit (GIGO)
Een computersysteem of taalmodel kan nog zo intelligent zijn, wanneer het met onjuiste gegevens wordt gevoed, zal het met zekerheid een onzinnig resultaat genereren.
Vergelijk het met de sitatuatie als je aan een ander vraagt hoe deze de koffie gebruikt.Dan krijg je nog steeds antwoorden als ‘in een kopje’ of ‘warm’ terwijl je eigenlijk bedoelt ‘wil je melk en suiker in je koffie?” Dat is duidelijk en het antwoord zal ook kloppen met wat je verwacht. Zo is het ook met ChatGPT. Je komt er vaak door een onjuist of oppervlakkig antwoord van ChatGPT achter dat je vraagstelling scherper moet.
Met de volgende stappen maak je jouw prompts steeds beter. Verwerk in je prompt de antwoorden de vragen: wat, waarom, voor wie en hoe?
>> Kijk naar de voorbeelden hieronder. Kopieer en plak de prompt die jij kunt gebruiken in het tekstvak onder aan het scherm van ChatGPT.
Vul je eigen informatie in waar ik haakjes heb geplaatst [ ].
Stap 1. Maak een gratis account aan op https://chat.openai.com/
Soms moet je even wachten tot je toegang krijgt. Je wordt dan op de wachtlijst gezet. Probeer het elke dag even opnieuw. Voor je het weet ben je toegelaten tot de club.
Je kunt ervoor kiezen om een betaald account te nemen. Het kost nu $20 p/mnd. Dan kun je er zeker snel in. Je hebt daarbij ook extra opties. Maar je kunt heel goed uit de voeten met een gratis account.
Stel maar eens een vraag in de chat en kijk wat er gebeurt. 😉🍌
Stap 2. Maak een lijstje van 3-5 dingen waarom klanten voor jou kiezen
Geef in een paar steekwoorden aan waar jij goed in bent. Waarom kiezen klanten voor jou?
Wat vertellen klanten jou? Luister naar de opmerkingen die je klanten maken over jou en over jouw dienst. Of vraag het eens aan een klant.
Deze sterke punten kun jij straks verwerken in je opdracht voor ChatGPT.
PROMPT “Maak een post voor LinkedIn van 100 woorden over [onderwerp] voor [ideale klant X] en verwerk daarin [je sterke punten]”
Stap 3. Bepaal jouw persona
Wie is jouw ideale klant? Dat is vaak een heel lastige vraag.
Want dan moet je kiezen. En je kunt iedereen helpen. Bovendien wil je ook omzet maken. Dan ga je toch niet kiezen?
Je mág ook iedereen helpen. Je hoeft tegen niemand NEE te zeggen. Maar in je communicatie naar buiten toe is het handig als je je richt op 1 persoon.
Bij alles wat je post, al je reacties, de invulling van je profiel vraag je jezelf af: “Wat vindt X hiervan?” Wat heeft X hieraan?” Moet ik er iets aan toevoegen? Mag ik wat meer jargon gebruiken want dat snapt X echt wel.
Door heel gericht je boodschap op X te richten kun je de diepte ingaan op het onderwerp, kun je woorden gebruiken die X ook gebruikt. Vakjargon misschien. Je hoeft niet iedereen te overtuigen, maar iedereen kijkt wel mee. Dus door je specifiek te richten op X raak je die anderen ook echt wel.
Het is juist zo dat als jij heel specifiek in je communicatie kunt zijn de ander (alle X-en) echt het gevoel hebben “dit gaat over mij. Hij/zij kan mij echt helpen’.
Deze blog kan hierbij helpen: ‘Wie is jouw doelgroep – vragen om jouw ideale klant te vinden.’
Lastig om te kiezen?
Neem dan een fijne klant in gedachten. Iemand die jij onlangs goed hebt kunnen helpen. Die wel kritisch was, maar blij was met jouw oplossing en ook daadwerkelijk jouw advies opvolgde. Iemand die niet moeilijk deed met de offerte of factuur. Niet de naam van een bedrijf maar de naam van een persoon.
Een klant waar je goed mee door 1 deur kunt. Je kreeg er zelf ook energie van. Als je 10 van zulke klanten ben je een happy ondernemer.
Precies die.
Schrijf de naam van die persoon op en ga het voorbeeld invullen. Dat wat je niet weet verzin je. Of dat kun je ook misschien aan X vragen. Of aan ChatGPT
Geef wat kenmerken op van jouw ideale klant en vraag naar wat je nog niet weet. Vraag wat de drempels (obstakels/pijnpunten) zijn voordat X besluit bij je te kopen.
PROMPT “X is een vrouw van [leeftijd]. Zij [geef verder aan wat je van haar weet]. Wat zijn de redenen dat zij zich niet opgeeft voor [jouw dienst]”?
PROMPT “Y is een man van [leeftijd]. Wat voor informatiebronnen raadpleegt hij [met probleem XYZ]”.
❗ – Let er wel op dat wat jij ChatGPT vertelt, dit ook gebruikt kan worden in de uitkomst van anderen. Dus geef geen echte namen door om je ideale klant verder uit te diepen.
Stap 4. Wat is jouw tone of voice?
Hoe omschrijf je jouw schrijfstijl? Je kunt zelf wel wat bedenken. Welke woorden passen bij jou?
– zakelijk
– speels, met humor of sceptisch
– formeel of informeel
– met emotie
– enthousiast
– met jargon of juist niet
– etc
Je kunt zelf wel wat bedenken. Je kunt het checken door het aan ChatGPT te vragen.
Voer een paar teksten die jij gemaakt hebt. Vraag welke tone of voice ChatGPT hieruit haalt.
PROMPT “Wat is de tone of voice van deze [beroep] als je deze teksten leest: [voeg hier je tekst in] en deze [nog een tekst] en deze [nog een tekst]”
Stap 5. Wat voor soort tekst moet het worden?
Er zijn 6 tekstdoelen:
1. Informeren
2. Instrueren
3. Opiniëren
4. Overtuigen
5. Activeren
6. Amuseren
Wat is het doel van jouw tekst? Wat wil je doen voor de lezer?
Stap 6. Wat is je doel? Wat moet de output worden?
Wat wil je als output?
- Een blog? Van hoeveel woorden?
- Een post voor LinkedIn?
- Een mail voor je klant?
- Een opsomming, tabel, een top 10.
- Etc.
Wees duidelijk wat je wilt ontvangen en leg dat uit in je prompt.
Hoe gebruik ik ChatGPT voor mijn werk als marketeer?
Wat heb ik er al mee gedaan? Ik geef je hieronder een opsomming wat ik o.a. al met ChatGPT gedaan heb en daarachter tips hoe de prompt gemaakt kan worden:
- Technische teksten maken voor mijn interim marketing klus.
Prompt “Waarom is het belangrijk dat [specifieke technische oplossing].”
Of “Wat is het voordeel van t.o.v. .
En daarna in dezelfde chat. “Maak met bovenstaande informatie 5 LinkedIn posts, bestemd voor [ideale klant] - Teksten herschrijven
Prompt: “Herschrijf deze post met de nadruk op [eigenschap]” - Te korte tekst voor de website langer gemaakt zodat het een volwaardige blog was.
Prompt “Maak van deze tekst [alle tekst copy paste] een blog van 500 woorden. Wat kan toegevoegd worden voor [ideale klant] met doel [doel]” - Omschrijving Buyer Persona
Prompt “Ik wil de buyer persona beschrijving maken. Geef de kenmerken van X met functie Y, werkzaam bij [soort bedrijf]” - Email voor leveranciers
Prompt “Maak een dwingende mail voor X met als doel [Y] met verwerking van deze tekst [uitleg systeem copy paste van de web - Marketing automation
Prompt “Maak 3 opvolgende mails….” - Vertalingen – op zoek naar een lekker lopende tekst heb ik naast Google Translate en Deepl ook ChatGPT ingezet. Met succes.
- Content recyclen
Prompt “zet deze tekst […] om in andere woorden” of “Maak een opvallende beginzin voor deze tekst […]”
Templates voor Prompts
Je vind nu overal blogs met Prompt-voorbeelden. Zo ook in deze blog van Hubspot met 25 prompts voor marketing, voor sales, voor customer service, etc.
Tips om ChatGPT succesvol in te zetten
- ChatCPT leert van jou hoe meer je er mee werkt. Behandel ChatGPT alsof het een mens is. Vraag dingen en geef feedback om de output te verbeteren.
- Vraag dus steeds door als het resultaat niet goed is. Verfijn je opdracht zodat je uiteindelijk precies krijgt wat je wilt.
- Blijf bij je onderwerp binnen 1 chat. Daarmee gaat ChatGPT meer de diepte in in het onderwerp.
- Bewaar de output. Je ziet links alle eerdere chats. Maar kopieer en plak in Word om zo de output waar je tevreden mee bent te bewaren en weer te gebruiken.
- Geef geen namen of andere vertrouwelijke info door aan ChatGPT. De privacy is nog helemaal niet geregeld met deze nieuwe tool. Dat wat jij erin stopt kan er bij een ander op verzoek ook weer uitkomen.
Speel ermee, lees het goed door. Sta je erachter? Is het tekst waar je klant jou in kan herkennen? Doen dan. Plan alle teksten die je hebt in in de contentkalender.
Doen! Veel plezier ermee!