LinkedIn online training voor professional - Trudy Pannekeet

Hoe doe je het goed op LinkedIn? Wat zijn de LinkedIn do’s en don’ts? Wat kan ik het beste doen en wat kan ik beter laten? Dat zijn vragen waar veel professionals mee worstelen. Je weet dat je door online zichtbaar te zijn klanten aantrekt. Als mensen niet weten dat je bestaat, kunnen ze niet bij je kopen. Je ziet van alles voorbij komen op LinkedIn. Maar hoe doe je het goed?

Je terughoudendheid om jezelf te laten zien op LinkedIn kan te maken hebben met een stukje onzekerheid of mensen wel op jou zitten te wachten.

JA! [volmondig]

Maar het kan ook liggen aan het feit dat je niet weet wat de ‘gedragsregels’ zijn op dit grote zakelijke platform. Oke, here you go. Hopelijk neem ik hierbij wat drempels voor je weg om jouw vakkennis te laten delen op LinkedIn en daarmee je zakelijke doel te bereiken. Shine!

LinkedIn Do's en Don'ts - LinkedIn politie - Trudy Pannekeet

Oja, en de LinkedIn politie? Die bestaat natuurlijk niet. Dat zijn betweters die tijd over hebben. Afgezien van de echte LinkedIn ‘politie’ die toezicht houdt. Lees hier dan de to do’s als je account geblokkeerd is.

 

Wat zijn Do’s qua gedrag op LinkedIn?

  • DOEN! Deel je kennis. Jij hebt echt ook iets te vertellen voor jouw volgers. En doen betekent: liken, connecten, comment geven en zelf posten.
  • Houd je doel en doelgroep voor ogen en like en geef comment. Reageer als vakmens met net een beetje meer oprechte interesse. Let ook op de meelezers. Een reactie “Gefeliciteerd!” doet niet zoveel voor je. Wel als je kort toelicht waarom je dit een felicitatie waard vindt:
    • omdat je weet dat het een heel lastige studie is,
    • omdat het een leuke werkgever is waar iemand gaat werken,
    • omdat dit bedrijf veel doet aan verduurzaming,
    • etc
  • Nodig mensen uit met een persoonlijk bericht. Verdiep je in de persoon die je wilt uitnodigen en laat weten waarom je wilt linken. Zonder een bericht gaat het getal van aantal connecties bij de ander omhoog met 1 en weet hij/zij de dag erna niet meer wie jij bent. Bijkomend voordeel: Een berichtje kan in een latere fase ook handig zijn omdat je dan in je bericht terug kunt zien hoe je deze persoon ook weer hebt leren kennen (soort CRM dus).
    Vertel dus dat je:

    • zijn artikel/webinar/tips/column etc. steengoed vond.
    • Of dat je graag op de hoogte blijft omdat deze persoon X doet qua werk.
    • omdat je elkaar ontmoet hebt bij XYZ.
    • omdat je waardering hebt voor
    • omdat je zijn/haar comment geweldig vond.
    • etc
  • En nog een Do voor de marketeer in een bedrijf: je hoeft het online zichtbaar worden op LinkedIn niet alleen te doen. Sterker nog: Het werkt alleen maar als je met je collega’s actief bent op LinkedIn.
    Dus een Do: maak het je collega’s makkelijk om jullie boodschap uit te dragen. Zorg dat er voldoende content op de LinkedIn bedrijfspagina staat. En wijs de collega’s erop. Neem ze stapje voor stapje mee in het verbeteren van hun profiel en het uitbreiden van hun netwerk. Tja en geef ze een training. Dat kun je vast zelf maar ik ken iemand die je voor een LinkedIn Incompany training in kunt huren. 😉 Je hebt het al druk zat!
    >> In deze blog leg ik uit hoe je als marketingafdeling je medewerkers kunt faciliteren.
  • Wees je aardige zelf 😊 Als je iets post, reageer dan op de mensen die een comment achterlaten. Dat kan al met een like. Geen lange discussies, maar ‘luister’ naar ze. Op een offline netwerkbijeenkomst zeg je ook iets terug als iemand iets tegen jou zegt of je iets vraagt.
  • Zorg dat je regelmatig actief bent op LinkedIn. Ruim tijd in in je agenda. Elke dag even is perfect, maar 2-3 keer per week is ook al heel mooi. Zorg voor regelmaat!

 

 

En wat zijn de Don’ts op LinkedIn?

  • Kom niet direct met je aanbod. Wacht hiermee tot het moment (de klant) eraan toe is.
  • Ga niet alleen zenden. LinkedIn is een netwerk. Nétwerk dus 😊
  • Vertel je eigen (zakelijke) verhaal. In je eigen woorden, op ‘papier’ zoals je praat. Geen folderteksten of copy paste van je website. Ga het gesprek aan met je doelgroep.
  • Niet alleen maar berichten van je collega’s liken. Je geeft hiermee het signaal aan het algoritme dat je meer hiervan wilt zien. Als je verder niets doet krijg je uiteindelijk alleen maar je collega’s te zien, de medewerkers-bubbel. Houd de 80-20 regel aan. 80% potentiele klanten of bronnen voor eigen content. En 20% reactie op collega’s.
    Do's en Don'ts op LinkedIn - LinkedIn Medewerkersbubbel bubble - Trudy Pannekeet
  • Qua efficiency: start niet met scrollen. Dan ben je zo weer een half uur verder en de kans is groot dat je niet dichter bij je doel(groep) bent. Start met je doel voor die week/die maand in gedachten en ga doelgericht naar die persoon of die bedrijfspagina om te reageren. Scrollen kan je echt wel goede input leveren maar neem daar bewust wat tijd voor. Of doe dat ‘s avonds op de bank of als je zit te wachten bij de tandarts, kapper.
  • Ook een Don’t: het social selling te letterlijk nemen en te lang social blijven. Het gaat er uiteindelijk natuurlijk om dat je de relatie offline voortzet. LinkedIn is geen doel, maar het middel naar je doel. Trek op een gegeven moment de stoute schoenen aan en nodig je contact uit voor een kop koffie.

 

Heb jij een belangrijke Do of Don’t die ik er niet bij heb staan? Laat je me dit dan weten? Kan in een reactie onder dit artikel 📩⬇️

-=-=-=-

Wil je verder met LinkedIn? Met je team of zelf als professional?

Ik geef (zeer!) op maat trainingen

Met mijn jarenlange ervaring als marketing manager bij grote, kleine, familie, etc bedrijven adviseer ik je over je ideale klant en over waar je deze vindt en hoe je hem/haar raakt met je content op LinkedIn.

Leave A Comment