LinkedIn kopregel -Opvallen met je kopregel - spring eruit met LinkedIn - Trudy Pannekeet

Hoe val je op met je kopregel in LinkedIn?

Snapt men direct wat jij te bieden hebt als ze jouw LinkedIn kopregel lezen? Je LinkedIn kopregel is een belangrijk onderdeel van je profiel. Dit is eigenlijk je pitch om je lead te verleiden je profiel te bekijken. En om beter gevonden te worden door de zoekmachine van LinkedIn én van Google. Want Google rankt LinkedIn privéprofielen hoog in de zoekresultaten.

Het is allang niet meer de plek waar je kan volstaan met je officiële functietitel en het bedrijf waar jij werkt. Het is de plek waar jij jezelf presenteert op een manier die bij jou past.

Oke, niet meer alleen je functietitel dus, maar wat dan nog meer? En wat niet?

Podcast LinkedIn Kopregel - Spring eruit met LinkedIn - Trudy Pannekeet

Luister je liever naar tips over je Kopregel?

Luister in deze podcast naar de tips over je kopregel. [6 minuten)

Klik op de link of op de afbeelding voor beknopte uitleg over je LinkedIn kopregel.

Je LinkedIn kopregel is nooit af

Ik vertel je eerst waarom je kopregel belangrijk is. Daarmee vormt zich ook een idee hoe jij jouw kopregel op kunt bouwen. Ja, opbouwen zeg ik want je maakt de kopregel vaak in etappes.

Als je weet waar je op moet letten en hoe je kopregel zichtbaar is kun je bijschaven tot jouw beste kopregel! Je LinkedIn kopregel is als een paar nieuwe schoenen. Het duurt even voordat ze precies passen. En dan heb je weer nieuwe nodig 🤣

Je LinkedIn kopregel is als een paar nieuwe schoenen

Je ontwikkelt als mens, als ondernemer, als werknemer. Er komen nieuwe dingen op je pad, nieuwe inzichten. Je stelt jezelf waarschijnlijk nu anders voor aan potentiële klanten dan je 5 jaar geleden deed. Kijk er dus regelmatig kritisch naar. Past je LinkedIn kopregel nog bij waar jij voor staat?

✍🏻 In dit artikel krijg je een paar opdrachten voor een goede kopregel. Heel handig is de opdracht met voorbeeldzinnen om je kopregel te maken. Je vindt deze onderaan de webpagina over mijn boek Spring eruit met LinkedIn.

Maak een goede eerste indruk met je kopregel

Je kopregel is de tekst die direct onder je foto staat. Je kopregel is dus een deel van je eerste indruk, want het is de eerste tekst die men leest bij je foto:

  • Als iemand je profiel bezoekt.
  • Als ze in de tijdlijn over je naam ‘hoveren’.
  • Het is zichtbaar bij LinkedIn zoekresultaten
  • Bovendien is het zichtbaar in Google.

Je eerste indruk maak je natuurlijk als mensen je profiel bezoeken. Maar het kan ook al eerder gebeuren. Bij de zoekresultaten is bij je foto het eerste stukje van je kopregel te zien. Dat zijn ongeveer de eerste 5 woorden.

LinkedIn kopregel - wat zie je als mensen zoeken op LinkedIn - Spring eruit met LinkedIn - Trudy Pannekeet

Zorg dus dat je daar het belangrijkste in zet om te verleiden om verder te klikken en je profiel te bezoeken. Dan zet iemand een ‘stapje in jouw winkel’ en kun je actie ondernemen door contact te leggen als deze persoon past bij jouw klantprofiel.

Wat zie je van je kopregel als je een reactie plaatst

Nog voordat iemand op je profiel komt kan hij al een sneak preview nemen. Je kopregel is namelijk ook direct zichtbaar als je een reactie achterlaat bij iemand en men ‘hovert’ over je naam. Dan popt jouw foto met kopregel op.

Alleen eroverheen gaan zorgt dat er een pop-up venstertje komt met wat meer informatie over jou. Bij een like of als je genoemd wordt in een post kunnen mensen dus al een korte blik werpen op wie jij bent. Zo zie je hoe belangrijk je kopregel én natuurlijk je foto zijn.

► In Hoofdstuk 4 van mijn boek Spring eruit met LinkedIn geef ik je alle uitleg om je profiel te professionaliseren. Met nog meer tips voor je kopregel.

Maak je kopregel eerst in Word

Het is misschien het moeilijkste onderdeel van je profiel. Je hebt 220 tekens om de essentie van jouw aanbod weer te geven. Circa 40 woorden om de interesse te wekken en de lezer te verleiden om verder te klikken naar je profiel. Realiseer je dat alle tekst in je profiel meewerkt in het gevonden worden. Gebruik dus de juiste zoekwoorden. Mensen moeten zich herkennen in jouw profiel. Enneh… je hoeft niet alle 220 tekens te gebruiken hoor. Less is more. Lukt mij niet 😊.

Zoek zelf eens naar mensen met jouw functie. Hoe presenteren die zich? Dat kun je in de anonieme modus doen. Maar je kunt ook gewoon laten zien dat je bij hen kijkt.

Wat zet je in je kopregel?

  • Benamingen van jouw functie. Dat zijn vaak de standaard zoekwoorden die gebruikt worden door HR-manager en andere zoekenden.
  • Geef je specialisatie aan. Dat kan een aspect van je vak zijn, maar ook kan dit de sector zijn waar je veel ervaring hebt: telefonie, zorg, advocatuur, etc.
  • Welk probleem los je op voor je klant?

Je kunt naast de essentiële zoekwoorden voor jouw vak ook korte zinnen gebruiken. En symbolen als het bij jou en je vak past. Beeld valt meer op dan alleen woorden. Symbolen doen alleen nog niets voor de zoekmachine. Focus dus op de zoekwoorden.

Wat zet je in je kopregel?

Trudy, hoe zet je die sterren in je kopregel?” Dat zijn wingdings-symbolen. Via deze link en ook te vinden bij je emoji’s.

Op mijn MacBook pro als je deze 3 knoppen tegelijk indrukt: Control Command en spatiebalk. Kies dan Pictogrammen. Je kunt ook zoeken op het woordje Star. Dan wordt je een heel scala aan sterren voorgesteld.

Kies een symbool dat bij je past. Een | of een – of een * of een ~ zijn rustiger en ook mooi.

LinkedIn kopregel Trudy Pannekeet

✍🏻 Opdracht 1: voeg 1 woord toe

Voeg 1 woord toe aan je kopregel. Welk woord voeg jij vandaag (ja, nu 😊) toe zodat je LinkedIn kopregel beter wordt dan ‘ie was? De sector waar jij specialist in bent? IT? Zorg? Non-profit? Onderwijs?

Wat zet je niet in je kopregel?

  • Toelichting bij het woord Beschikbaar. Dus niet: per XX datum, of voor interim klussen, als parttime…. Dan kun je prima verwoorden in je samenvatting en bij de optie Beschikbaar op je profiel. Het woord Beschikbaar doet genoeg voor je netwerk. Je kunt ook het groene lint kiezen op je foto #opentowork. Dan maak je het helemaal duidelijk voor je netwerk.
  • De naam van je bedrijf als je bedrijf jouw naam draagt. Beetje dubbel.
    Dit is subjectief en dus niet voor iedereen van toepassing. De naam van je bedrijf erbij kan juist heel goed werken, zeker als het een A-merk is. Ik nodig je alleen uit kritisch te kijken of het iets toevoegt voor de zoeker en bezoeker van je profiel.
  • Eigenaar/Owner – geef liever jouw specialisatie aan. Zeker als je zzp-er bent.
    Zoekt iemand naar ‘Eigenaar’ of naar ‘Financieel expert’? Dat jij de eigenaar ben blijkt dan heel snel op je profiel. Wat is het doel van mensen die zoeken op ‘Eigenaar’? Meestal willen ze iets aan je verkopen omdat jij beslissingsbevoegd bent. Niet nodig dus. En het scheelt je vast veel ik-wil-graag-verkopen-connecties.
  • Telefoonnummer – of ben je een 24/7 to the rescue-aanbieder. Zet ‘m anders zichtbaar bij je contactgegevens én bij je Info.

Even kritisch:

  • “Beschikbaar voor een leuke uitdaging” – welke uitdaging?
  • “Op zoek naar een nieuwe uitdaging” – waar ben je concreet naar op zoek? Niemand zoekt op ‘nieuwe uitdaging’. Voor welke uitdagingen wil jij gevraagd worden?
  • “werkzoekend” – naar wat ben jij op zoek? Leg uit waarom een bedrijf juist jou moet hebben.
  • Beschikbaar voor een leidinggevende functie bij een leuk bedrijf – vaag vaag!
  • Manager met focus op resultaat en teamontwikkeling – nog steeds vaag
  • Werkzoekend bij een interessante organisatie – wat vind jij interessant. Dit is heel subjectief.
  • “Coach” of “Trainer” – Heel Nederland, wat zeg ik, heel de wereld is coach of trainer. Engelse woorden. Leg uit wat jouw vak inhoudt, wie jij helpt, welke methodiek je gebruikt. Jij bent toch niet ‘een van velen’?
LinkedIn werkzoekend - Pas je kopregel aan - Spring eruit met LinkedIn - Trudy Pannekeet

Leg uit in je kopregel wat voor werk je zoekt. Zo kan je netwerk je niet helpen en weet je opdrachtgever niet waarmee jij hem kunt helpen.

✍🏻Opdracht 2: Maak jouw LinkedIn kopregel met deze voorbeeldzinnen

In mijn boek Spring eruit met LinkedIn geef ik je een opdracht met voorbeeldzinnen om jouw kopregel mee op te bouwen.

Net zo lang sleutelen totdat ‘ie vertelt wat jij te bieden hebt. Opdracht uit het boek nu zelf maken? Kijk in Hoofdstuk 4 punt 4 Kopregel. Download de opdracht om je LinkedIn kopregel te maken direct hier (PFD).

✍🏻 Opdracht 3: Hoe ziet een ander jou?

Vraag eens aan een ander (die jou nog niet zo goed kent) wat je ander ziet als deze op jouw profiel komt. Luister dan alleen, geef niet direct antwoord, want die neiging zul je hebben; om uit te gaan leggen hoe het zit.

Zie het als een cadeautje dat iemand anders je opbouwende feedback geeft hoe jij je online presenteert. Ik doe dat regelmatig in mijn trainingen. Daar heb je heel veel een.

Even meekijken?

Nodig je mij uit op LinkedIn? Dan kijk ik even met je mee naar jouw kopregel.

En heb je een vraag die je behandeld wilt zien (horen) in de volgende blog of podcast? Stel je vraag hieronder in een reactie of via een berichtje op LinkedIn.

Leave A Comment