LinkedIn algoritme Blog Hoe beïnvloed je het LinkedIn algoritme heads

Beter scoren als je weet hoe het LinkedIn algoritme werkt

Om gevonden te worden als expert is het goed om je kennis te delen op LinkedIn. Maar wie ziet je bericht? De ene keer heb je veel reacties en de andere keer als je verwacht dat dit een hit gaat worden blijven de likes uit. Waar ligt dat aan? Ik ga je een inkijkje geven hoe het LinkedIn algoritme werkt. Hoe je met een paar simpele weetjes ineens wel meer mensen bereikt en meer interactie krijgt met je doelgroep.

Luister je liever? Klik dan hier om de podcast LinkedIn algoritme en tips voor meer bereik te luisteren.

Het mysterie van het algoritme

Het LinkedIn algoritme is moeilijk te doorgronden. Er wordt veel onderzoek naar gedaan door gebruikers, maar zodra we het doorhebben wordt het weer aangepast. Het is altijd goed te bedenken wat het doel is van het platform. Daarmee krijg je al wat begrip van het algoritme en kun je hier in je activiteit op LinkedIn rekening mee houden. Dit geldt ook voor andere social media platforms. In feite werken de meeste socialmedia-algoritmes op dezelfde manier.

Wat is het doel van het LinkedIn algoritme?

Het is goed je te bedenken waarom er een algoritme is. Het algoritme maakt een keuze bij alles wat geplaatst wordt of het aan jou getoond wordt of niet. Voor jouw zichtbaarheid als professional is het dus belangrijk om hier inzicht in te krijgen. Als je weet hoe het werkt kun je jouw berichten zodanig maken dat het wel aan zoveel mogelijk relevante mensen wordt getoond.


You only had one job

Het belangrijkste doel van het algoritme is dat de bezoeker van een platform geïnteresseerd blijft en dus langer op het platform blijft én weer terugkomt. De gebruiker wil waar voor zijn geld (ook al gaat het in de meeste gevallen om gratis gebruik van het platform).

Waar komt men voor? Op Facebook gaat het voornamelijk om vrienden en familie. Entertainment en verbinding. Entertainment ook op Instragram. Op Pinterest wil je geïnspireerd worden en op LinkedIn wil je je zakelijke doelen halen, vakinformatie vinden en klanten aantrekken.

Het algoritme zorgt voor een optimale beleving. Ook al lijkt dan niet altijd zo.

Je stuurt zelf het algoritme door jouw eigen activiteit. Door bepaalde berichten te liken en mensen en bedrijven te volgen geef je aan waar jouw interesse ligt. LinkedIn wil je meer hiervan bieden. Dat is overigens op elk platform zo.

Je hebt vast op Netflix de documentaire The social dilemma gezien? Daar wordt heel duidelijk gemaakt welke invloed het algoritme heeft.

De discussie die het losmaakt, wil ik niet aangaan hier. Wat ik je wil meegeven is hoe je kan inspelen op het algoritme zodat het voor jou en je bedrijf gunstiger uitpakt.

Het algoritme zit heel ingewikkeld in elkaar. Ik snap ook niet in detail hoe het werkt. In grote lijnen komt het hier op neer.

Wat voor soort content

Als je een bericht plaatst hangt het algoritme hangt daar een soort categorie aan. Wat voor soort bericht is het? Tekst? Tekst met beeld? Video? Document? En het algoritme kijkt ook naar wie het geplaatst heeft. Komt het van een profiel dat niet zo actief is? Of nauwelijks ingevuld?

LinkedIn Algoritme - Tips voor meer bereik op LinkedIn

Ik leg je hieronder punt voor punt uit wat je het beste kunt doen om het algoritme te kraken.

Tips om het LinkedIn algoritme te beïnvloeden

► Deel waarde

Dat staat altijd bovenaan. Waardevolle informatie wordt gewaardeerd door je volgers met likes en comments.

► Originele informatie voor je klant

Het draait er allemaal om dat jij het platform interessant houdt. Een superbelangrijke voor het algoritme: Het algoritme beloont originele content. Unieke content. Dus het delen van een bericht is niet zo handig. Je kunt beter een nieuwe post maken met aangepaste tekst.

Met het delen van een post toon je 2 keer hetzelfde. En dat is niet interessant voor de lezer en het platform.

Als je het bedrijf waar je werkt wilt helpen op LinkedIn kun je dan ook het beste een like geven op het bericht van de bedrijfspagina en beter nog: een reactie.

Dat doet het beter voor het algoritme dan dat je het deelt op je eigen tijdlijn.

Wat dan wel tegenstrijdig is hiermee is dat ik bij een lange comment de vraag krijg van LinkedIn om met deze reactie zelf een post te maken en dus het bericht waar ik op reageer te delen.

LinkedIn blog algoritme -LinkedIn vraagt om te delen - Lead the conversation by turning your comment into a post

► URL in je post?

Deel je een link naar een website? Dat betekent dat je de lezer vraagt op de URL te klikken en dus van het platform af te gaan. Dat wil het platform natuurlijk niet, dus krijgt dit bericht met de URL erin minder aandacht. Dus waar je een paar jaar geleden nog werd aangeraden om altijd de link naar je website erbij te zetten wordt dat nu afgeraden. Om deze reden: minder bereik van je post vanwege het algoritme.

Een kanttekening daarbij. Het wil niet zeggen dat als je een link plaatst dat je bericht niet of nauwelijks getoond wordt. Daar komt de complexiteit van het algoritme weer bij kijken. Er zijn meerdere dingen die meespelen. Bovendien moet je altijd de kwaliteit van je bericht voorop stellen. Je wilt jouw ideale klant informeren.

Stel je maakt een post waarin je lezers uitnodigt voor je webinar.

Zonder link is dat niet erg gebruiksvriendelijk. Als mensen moeten zoeken waar ze zich kunnen inschrijven haken ze af. Dan zet je er wel een link bij natuurlijk.

Maar in andere gevallen kun je ook andere call to actions toevoegen:

  • Bel me 06-12345
  • Stuur me een bericht.
  • Zet JA in de reacties dan stuur ik je X toe.

Die link naar je website hoeft dus niet altijd.

► Video krijgt voorrang

Een video krijgt voorrang. Mensen houden van bewegend beeld. Dus video’s maken het platform interessant. Een YouTube video delen op LinkedIn betekent echter dat je mensen van het platform afstuurt. Net als je URL van je website. Het is beter als je je filmpje direct upload in LinkedIn. Dus niet de link van YouTube maar direct vanaf je computer.

► Voorproeverij

LinkedIn laat jouw post eerst aan een klein groepje mensen zien. Een soort voorproeverij. Als deze reageren is het blijkbaar interessant genoeg om het aan een groter publiek te laten zien. Belangrijk dus om direct na het posten reacties te krijgen van mensen.

LinkedIn algoritme - Voorproeven Kersttafel - Juliette F - Unsplash

Vergelijk het met een groot diner wat je gaat organiseren (straks als het weer kan). Er komt 10 man eten. Je gaat dan ook eerst wat gerechtjes uitproberen bij je eigen gezin of met een vriend of vriendIn. Is het gelukt en lekker? Dan kun je het met een gerust hart voorzetten aan die groep mensen. Natuurlijk zijn er mensen die er zo iets uitschudden en hoppa het direct voorzetten aan die groep, maar de meeste mensen gaan eerst even oefenen en voorproeven.

► Dwell time

Daarnaast meet LinkedIn ook hoe lang mensen blijven stilstaan bij jouw post (Dat wordt ook wel dwell time genoemd). Je wilt berichten plaatsen met stopkracht. Hoe zorg je dat mensen stoppen met scrollen én langer blijven hangen bij jouw post. Daarmee blijf jij uiteraard ook langer hangen bij jouw ideale klant.

► Autoriteit van de afzender

Zorg voor een volledig ingevuld profiel. << Ha, daar heb ik een handige LinkedIn checklist voor.>> Heel logisch eigenlijk. Het algoritme kijkt wie de post geplaatst heeft. Het zoekt naar autoriteit. Wie zegt dit? Met een volledig ingevuld profiel is er meer informatie om te toetsen wie de afzender is.

Deel je kennis op Linkedin Expertstatus

Ook de interactie met je vorige posts doen mee. Het algoritme zoekt of het ‘veilig genoeg’ is om jouw bericht aan de andere leden te laten zien. Is het interessant voor de leden?

Als je op een post veel interactie hebt wacht dan niet te lang met je volgende post. Je lift dan mee op het succes van je vorige post.

Tijd en het LinkedIn algoritme

Waar je eerst binnen een uur reacties moest hebben (the golden hour) heeft LinkedIn dit losgelaten. Dat betekent niet dat het tijdstip van plaatsen niet belangrijk is.

Wat is de beste tijd om te posten? Wanneer is jouw doelgroep online? Heel goed mogelijk dat jouw ritme vergelijkbaar is met die van je doelgroep. Dus als jij vlak voor je afsluit voor die dag iets post, is de kans dat mensen je bericht snel lezen ook kleiner.

LinkedIn algoritme - timing is belangrijk

Als je aan het einde van de dag ineens weer bedenkt dat je die dag nog iets moest plaatsen kun je natuurlijk hup om 18:00 uur er nog even iets opknallen. Maar als jij gaat eten, zullen er meerderen zijn. Om te zorgen dat je bericht opgepikt wordt door het algoritme (de voorproeverij) is het beter om je bericht na het eten of aan het begin van de volgende dag te posten. Het is vaak een kwestie van gezond verstand.

Hoe vaak moet je posten voor optimaal bereik?

Onderzoek van Coosto wijst uit dat je bericht op dag 4 groei van bereik flink afneemt. Als je te snel achter elkaar post is je eerste post nog niet op zijn top. Het algoritme toont dan jouw nieuwe post en daardoor mis je bereik bij je vorige post.

Blog frequentie posts LinkedIn Coosto

Coosto: “LinkedIn staat bekend als het platform waar posts de langste levensduur hebben, en dat beeld komt overeen met onze analyse. Na de eerste dag is minder dan de helft van het uiteindelijke bereik na een volle week behaald. Toch is op dag 4 de stijging nog ‘slechts’ 8%; minder dan de 10% die we als stelregel hebben gehanteerd, en daarom het beste moment voor je volgende LinkedIn-post.”

Er wordt continue onderzoek gedaan wat de beste tijd is om je bericht te plaatsen. Daar heb ik in mijn boek Spring eruit met LinkedIn ook een stuk aan gewijd (pagina 136 ev). Probeer voor jezelf en jouw doelgroep uit wat het beste werkt.

Hoe trek je snel aandacht naar jouw post?

Hoe kun je dat voorproeven van het algoritme positief beïnvloeden? Zorg dat mensen snel op je post reageren. Dat betekent dat je mensen attent moet maken op je bericht. Hoe doe je dat?

Taggen van mensen

Je weet niet aan wie het getoond wordt in de voorproeverij. Dat kun je een beetje sturen door mensen te taggen in je bericht. Mensen die echt te maken hebben met je bericht kun je noemen. Zet een apenstaartje voor hun naam en dan is de link gelegd. LinkedIn stuurt een melding naar die persoon dat hij genoemd is. Grote kans dat deze persoon gaat kijken en misschien zelfs een like of comment geeft.

LinkedIn algoritme. Tag mensen voor meer engagement. Spring eruit met LinkedIn

Je kunt mensen taggen in de post en in de afbeelding bij je post.

LET OP: Ga hier wel wijs mee om. Als je mensen tagt en ze reageren niet is dat weer negatief voor je algoritme.

Je kunt ook op andere manieren mensen attent maken op je post.

  • Bijvoorbeeld door de link te delen als persoonlijk LinkedIn bericht. Als je iemand niet kunt of wilt noemen maar het heeft wel betrekking op een vraag die iemand gesteld heeft bijvoorbeeld, kun je het bericht naar die persoon toesturen.
  • Je kunt ook mensen via WhatApp of Signal informeren of e-mail. Net wat jullie gebruiken.

Gebruik van juiste hashtags

Een hashtag onderaan je bericht zorgt er ook voor dat er mogelijk meer mensen je bericht zien. Hashtags worden gevolgd door mensen ook buiten je netwerk. Zij zijn geïnteresseerd in het onderwerp van jouw post dus ze zouden kunnen reageren. Goed voor het algoritme.

Hoe zorg je dat mensen stoppen met scrollen?

Hoe beïnvloed je de dwell time? Je moet dus zorgen dat mensen langer bij jouw bericht blijven hangen. Dat ze eerst stoppen met scrollen en daarna even bezig blijven met jouw post.

Oké eerst die waarde weer. Deel veel waarde. Zorg dat mensen meer willen lezen of zien. Deze blog met voor 10 weken contentideetjes kan je daarbij helpen.

Stopkracht - LinkedIn algoritme Hoe laat je mensen stoppen met scrollen

Langere posts – miniblogs

Maak een langere post. Als er meer interessant nieuws te lezen valt blijven mensen langer hangen op je post. Maak van je bericht een miniblog.

Je kunt nu zelfs 3000 tekens kwijt in een LinkedIn bericht. Waar je ooit 500 tekens ter beschikking had, zijn dat inmiddels ca 500 woorden. Goed voor je expertstatus én voor de dwell time. Het duurt wel even voordat men dit allemaal gelezen heeft. Je hoeft natuurlijk niet alles te gebruiken. Zo is het bereik op Twitter ook niet echt veranderd toen je meer tekens ter beschikking kreeg per tweet.

Gebleken is dat 1000 tekens het beste werkt. Snap ik wel; als ik op meer lezen klik en er rolt een hele lap tekst (grijze brei) uit haak ik af. Langere tekst? Maak het hapbaar, scanbaar, makkelijk leesbaar door korte alinea’s, opsommingen/bulletpoints, eventueel emoji’s erbij.

Less is more. Kwaliteit voor jouw ideale klant. Dwell time van een paar seconden (mobiel korter) is al gunstig.

 

What’s in it for me

Mooie post bedacht. Het is een interessante miniblog geworden. Kijk dan eens wat je in de eerste 3 regels van je bericht te zien is. Als je geen foto erbij plaatst zie je 5 regels. Daarmee wil je mensen triggeren om op ‘Meer lezen’ te klikken. Dat beïnvloedt de dwell time.

Let er dus op wat er in de 1e regels staat. Laat zien wat ze eraan hebben als ze jouw post lezen.

Bewerk je bericht als je ziet dat het een te flauw intro is. Dat doe je door op de 3 puntjes te klikken rechtsboven je bericht.

Stel je hebt een bericht gemaakt met een keurig intro: “Wij zijn een familiebedrijf die MKB helpt met XXX…” In de 2e alinea geef je aan dat je 5 tips hebt om iets op te lossen. Het kan dan zijn dat dat keurige intro niet verleidt om verder te lezen. Dan is het handig om een van de zinnen die je verderop in je post iets naar boven haalt. Een soort interessante titel voor je bericht. Dan weten mensen dat als ze verder lezen deze interessante info te zien krijgen.

Click bait

Ook hier geldt weer: als mensen klikken op ‘Meer lezen’ en ze zijn daarna direct weg van je post krijgt het algoritme het signaal dat je post toch niet interessant is. Dat wordt gezien als een soort click bait. Een Telegraaf-achtige kop waarbij de inhoud van het stuk teleurstellend is vergeleken bij de belofte van de kop.

Telegraaf kop Elon Musk LinkedIn algoritme

► Geplande berichten scoren slechter

LinkedIn wil dat je betrokken bent met het netwerk. Zelf actief zijn in het moment. Berichten die ingepland zijn via planningstools zoals Hootsuite en Buffer scoren lager in het algoritme.

Jammer, maar wel weer goed te begrijpen. LinkedIn is geen zendmachine, het is een zakelijk netwerk. Een netwerk van mensen. Laat jezelf dan ook zien. Stel je hebt een netwerkbijeenkomst online. Dan zet je ook niet alleen een foto van jezelf neer. De kracht van zo’n meeting is dat je zelf meedoet.

Dat kost inspanning en tijd. Maar je hoeft echt niet de hele dag op LinkedIn te zitten. In mijn boek geef ik je suggesties wat je kunt doen in 5 minuten per dag (zie pagina 15 ev). Elke dag een stapje brengt je ook verder naar je doel.

Heb je mijn boek niet en wil je wel het 5-minuten lijstje? Hier kun je ‘m downloaden (zonder je adres achter te laten 😀)

Boek Spring eruit met LinkedIn 5 minuten lijstje Web

Samenvattend:

  • Definieer jouw ideale klant
  • Welke informatie wil hij/zij lezen?
  • Let op de timing van je bericht
  • Zorg dat je snel wat interactie krijgt op je bericht.
  • Tag mensen/bedrijven die betrokken zijn bij je bericht.
  • Laat echte mensen zien (foto, video)
  • Alleen URL naar je website als het nodig is (hack: ‘link in comment’)
  • Video upload direct in LinkedIn en niet link naar ander platform
  • Eerste regels moeten triggeren om verder te lezen (dwell time)
  • Plaats eens meerdere afbeeldingen ‘achter’ elkaar zodat mensen langer op je post blijven hangen (dwell time)
  • Stel een eenvoudige vraag voor meer interactie.

Werken met het algoritme of niet?

Het maakt het leven gemakkelijker als je weet hoe het algoritme werkt. Maar het kan het ook lastiger maken. Als je te veel met het algoritme bezig bent kan het zijn dat er helemaal niets meer uit je handen (pen) komt. Dat je niet meer schrijft voor je klant.

Schrijven voor het algoritme kan voor minder ervaren content makers ertoe leiden dat je niets meer post. Of dat je teksten maakt die niet aankomen bij je klant.

Je klant staat voorop. Als jij kwaliteit deelt op LinkedIn krijg je daar klanten voor terug. En als je dan wat trucjes van het algoritme kan toepassen kunnen meer mensen je bericht lezen.

Kwaliteit staat altijd voorop.

Deel dus altijd relevante informatie. Relevant voor jouw ideale klant. Het wordt afgezaagd, maar dat komt altijd eerst. Als mensen weten dat jij interessante stukken deelt, zullen ze bij het zien van jouw naam de post lezen. Dat is pas goed scoren!

2 Comments

  1. Edter 9 maart 2022 at 15:32 - Reply

    Dank je wel Trudy, voor deze super handige tips. De ‘link in comment’ tip ga ik zeker toepassen. Ook de informatie over ‘dwell time’ is nieuw voor mij. Dank je wel!

    • Trudy Pannekeet 9 maart 2022 at 15:51 - Reply

      Hi Ester, altijd handig als je een beetje weet waar het algoritme op let. Succes! Jouw mooie boodschap mag door meer mensen gezien worden.

Leave A Comment