Gebruik jij #Hashtags op LinkedIn?
Je hebt het vast al gezien op LinkedIn; de hashtags zijn terug van weggeweest. Op andere socialmedia-kanalen is dit al een veelgebruikte feature en nu dus ook bruikbaar op LinkedIn. LinkedIn laat je ook zoeken met hashtags. Hier lees je alles over het hoe en waarom.
Wat zijn hashtags?
Een hashtag is een woord of zin met een hekje (#) als voorvoegsel en wordt gebruikt om binnen je socialmedia-kanalen informatie terug te vinden. Hashtags zorgen ervoor dat je gemakkelijker vindbaar bent. Je kunt eenvoudigweg zoeken op hashtags zoals #durftevragen #vacatures #coaches, etc. Zet je taalinstellingen wel op Engels, want in het Nederlands werkt die optie in LinkedIn nog niet.
Als je een Nederlandse post schrijft, licht je tag dus niet blauw op.
Hashtags hebben met name een zoekfunctie, hoewel mensen de hashtag ook gebruiken om bijvoorbeeld een event te volgen of een groepsaanduiding te maken (#TVOH, #DWDD) of gewoon voor de fun #ikzithiermaartezitten. Dit laatste is gezien het zakelijke karakter niet iets voor LinkedIn.
Waarom hashtags gebruiken?
- Om zelf beter gevonden worden.
- Participeren in trending en relevante discussies.
- Onder de aandacht komen bij niet-connecties die interesse hebben in jouw onderwerp.
- Uitbreiding van je eigen netwerk -> wie heeft interesse in een bepaald onderwerp.
- Als bron voor je content om te delen.
Trending Storyline
De hashtags spelen ook een grote rol in de onlangs geïntroduceerde LinkedIn Trending Storylines; de alternatieve nieuwsfeed gericht op specifieke onderwerpen. Hierin worden reacties en meningen uit jouw netwerk verbonden door middel van een specifieke hashtag. Je kunt zelf ook deelnemen aan de discussie. ‘Share ideas about #… en gebruik dan de betreffende hashtag.
Hoe zoek je met een hashtag?
Type het woord in de zoekbalk met een # er voor. Klik op ‘Search’. Zoek op ‘Content’. Dan verschijnen in de tijdlijn alle resultaten met het zoekwoord op volgorde van populariteit, dus niet chronologisch. Je kunt op een woord met hashtag klikken. Dan krijg je verwante posts te zien.
Hashtags in LinkedIn blogs /Publications
Er wordt nu ook gevraagd om een hashtag toe te voegen vlak voor het publiceren van je blog (je longpost). Zo wordt je nog beter gevonden.
Hoeveel hashtags kun je gebruiken?
Dat verschilt per kanaal. Op LinkedIn, waar de inhoud van de updates belangrijk is, lijkt het gangbaar om 1 of 2. Max 3 hashtags te gebruiken, net als op Twitter. [Update 2021: 3-5 blijkt nu het meest effectief].
Het verstoort echter de leesbaarheid als er veel hashtags staan. Kies ze met zorg en plaats ze in ieder geval zoveel mogelijk onderaan je tekst.
Op Instagram kun je er rustig (en beter) meer inzetten voor een beter zoekresultaat. Daar kun je er rustig 30 plaatsen. Maar ook daar is minder effectiever. Het zijn de woorden waarmee jij samenvat voor de zoekmachine waar jouw stukje over gaat. Met meer woorden (meer hashtags) ga je uitweiden waardoor het onduidelijk wordt. Stel jezelf de kritische vraag: is deze hashtag typisch voor mijn kennis? #food meestal niet #tip ook niet. #vegafood en #linkedintip weer wel.
Zet hashtags strategisch in
Als je hashtags strategisch en consequent inzet voor jouw doel (je onderneming, organisatie, event, product en/of dienst) kun je goed zichtbaar worden buiten je netwerk. Zo heeft Masja tijdens het Content Café op maandagmorgen de hashtag #MicropakMasja bedacht.
Masja werkt voor Micro-Pak Ltd Hongkong en geeft uitleg en informatie over het Micro-Pak product en de service die zij verlenen. Deze hashtag hangt zij aan alle posts die zij schrijft over het bedrijf waar zij werkt. Op deze manier gaat de hashtag leven en kunnen mensen op die hashtag alles bij elkaar vinden wat zij schrijft over Micropak.
Kun jij een hashtag voor jouw bedrijf bedenken? Wat is jouw specifieke hashtag? Deel het hieronder met je reactie?