Hoe kun je je LinkedInnetwerk zo uitbreiden dat het je daadwerkelijk die geweldige opdracht of die topjob op gaat leveren?
Je LinkedInnetwerk is een zeer waardevolle professionele tool voor het vinden van klanten, banen, werknemers, etcetera. Wie je kent, is minstens zo belangrijk als wat je weet. LinkedIn stelt je daarnaast in staat om na het maken van de connectie ook een relatie met die connectie op te bouwen, top of mind te blijven en je LinkedInnetwerk exponentieel uit te breiden.
Hoe laat ik mijn LinkedIn netwerk groeien?
Hoe ga je te werk? Bij elke nieuwe connectie groeit je LinkedInnetwerk exponentieel. Je kunt zien met wie anderen verbonden zijn en kunt vervolgens stappen ondernemen om je netwerk strategisch te laten groeien.
Deze 10 tips helpen je daarbij.
1. Meer is beter?
Er zijn mensen die zoveel mogelijk connecties maken. Het staat immers goed, dat ‘500+’, of “Hoe meer hoe beter!”. Is dat zo? Nee, dat is niet per definitie zo. Tenzij je een boodschap hebt aan de hele wereld. Maar de meeste ondernemers zouden er goed aan doen hun doel en doelgroep veel nauwer te specificeren.
Start daarmee voordat je begint met het uitbreiden van je netwerk. En verander je mindset en ga voor kwaliteit boven kwantiteit.
“Ga voor kwaliteit boven kwantiteit.”
2. Persoonlijk uitnodigen
Na deze verandering van mindset is het belangrijk bepaalde etiquette te hanteren. Nodig je connecties persoonlijk uit.
Het is met de nieuwe User Interface veel gemakkelijker geworden om een persoonlijke uitnodiging te sturen. Leg uit waarom je wilt connecten met iemand. Verdiep je eerst in iemands profiel en haak daarop in. Je hebt met een mens te maken. Je legt bewust contact.
3. Bedanken voor uitnodiging
Zo zul je zelf ook uitgenodigd worden en eigenlijk is het mooi dat iemand je toelaat tot zijn/haar netwerk. Je kunt snel op ‘Accept’ klikken; maar je kunt ook van de gelegenheid gebruikmaken om, als de initiator nog geen toelichting heeft gegeven, te vragen waarom hij/zij jou uitgenodigd heeft. Je kunt het profiel bestuderen en kort toelichten hoe jij deze persoon van dienst kan zijn. Zo blijf je beter ‘hangen’ dan bij alleen op ‘Accept’ klikken.
4. Bepaal je strategie
Denk van te voren goed na wat je doel en je doelgroep zijn. Wat is je ideale klant, je ideale baan, je ideale opdracht? En wie heb je daarvoor nodig? Waar zou je dat willen doen? Wie kan je daarbij helpen? Maak een gedetailleerde beschrijving van die persoon. Hang dit boven je bureau, zet het in je telefoon en check bij iedereen die je wilt uitnodigen en iedereen die jou uitnodigt of deze voldoet aan jouw ‘eisenlijstje’.
5. Bedrijven
Volg bedrijven waar je zaken mee wilt doen. Zoek de naam van het bedrijf op en klik op ‘Follow’. Je kunt daar zien wie er werken en waar zij zich mee bezighouden. Daar kun je op inspelen met jouw expertise.
LinkedIn vermeldt wie je er al kent of hoe je eventueel een connectie kunt leggen. Kijk bijvoorbeeld wie er werken en of jij iemand kent die jou zou kunnen introduceren.
6. Word lid van groepen
Zoek groepen die relevant zijn op jouw vakgebied en kijk wie daar lid van zijn. Voldoet iemand aan jouw ‘eisenlijstje’? Uitnodigen!
7. ‘People You May Know’
LinkedIn heeft een geavanceerd systeem hoe elk van zijn leden verbonden is over geografische gebieden, industrieën, bedrijven, scholen, collega’s en meer. Dat is gebaseerd op de theorie van Six degrees of separation. Dit is de theorie dat alle mensen ter wereld elkaar makkelijk in 6 stappen kunnen bereiken. Let dus op de LinkedIn ‘People You May Know’ suggesties. Hoe meer jij LinkedIn ‘voedt’ met strategisch gekozen connecties, des te relevanter zullen deze suggesties worden.
8. Advanced Search
Profiteer ook van LinkedIns geavanceerde zoekopdracht. Door gebruik te maken van het bestaande economische sociale netwerk kun je veel nieuwe leads ontdekken. Je kunt je searches opslaan en hier melding van krijgen. Zoek ook eens met behulp van #hashtags om mensen te vinden die artikelen posten op jouw vakgebied, of juist vragen hebben #dtv #durftevragen.
Je kunt je zoekopdracht bewaren en je kunt het zodanig instellen dat je hier regelmatig melding van krijgt.
Dit is de melding via de e-mail.
9. Andere socialmedia-kanalen om je LinkedInnetwerk te groeien
Nodig je volgers/vrienden van je andere socialmedia-kanalen (mits die aan je doelgroepeisen voldoen) ook uit voor LinkedIn.
10. DON’T: e-mailcontacten downloaden in LinkedIn
Er is een mogelijkheid om je e-mailcontacten te importeren in LinkedIn. Je kunt op deze manier in een keer veel mensen uitnodigen. Daar ben ik geen voorstander van, zoals ik hierboven al heb toegelicht.
LinkedIn haalt al je contacten die zijn verbonden aan het gegeven e-mailadres op en zoekt ze op in LinkedIn.
Deze mensen staan automatisch geselecteerd. Je hebt nu de mogelijkheid om iedereen direct een uitnodiging te sturen. Niet doen dus.
Het is onpersoonlijk en bovendien weet je niet wie er tussen staan. Ook mensen die nog niet met LinkedIn werken krijgen tot 2 keer toe een reminder dat jij graag wilt dat ze op LinkedIn gaan en dat wordt je niet altijd in dank afgenomen. Zorg dat jij zelf de regie over je uitnodigingen houdt.
Het is wel handig om te kijken wie van je (e-mail)contacten je wellicht zelf kunt uitnodigen.
Heb jij nog meer tips? Laat het me weten!
Een slimmer netwerk op LinkedIn trekt meer mensen die relevant zijn voor jou en je creëert daarmee kansen voor jouw bedrijf.
Meer tips lezen over LinkedIn en Social media marketing? Volg me dan op LinkedIn en op Facebook en Instagram