Hanneke-de-Wit_Van-passie-naar-boek Tips en valkuilen bij het schrijven van je boek

Interview met Hanneke de Wit, auteur van ‘Van Passie naar Boek’

In het traject van het schrijven van mijn boek ‘Spring eruit met LinkedIn’ stuitte ik op het LinkedIn-profiel van Hanneke de Wit, auteur van Van Passie naar Boek’. Ik had net het eerste proefhoofdstuk van mijn eigen boek ter beoordeling ontvangen van mijn uitgever. Waar let je op? Lettertype? Grootte? Kleur?

Ik was op zoek naar richtlijnen. Een checklist met waar je op moet letten bij de opmaak van je boek. Het viel me op dat Hanneke enorm veel en vooral heel praktische informatie deelt over het (zelf) uitgeven van boeken. Sindsdien ben ik fan. 

Ben jij van plan ooit een boek te schrijven? Je passie te delen op papier (of ebook)? Met dit interview hoop ik je samen met Hanneke een zetje te geven zodat je het gaat DOEN! Lees hier haar stappenplan en valkuilen.

Zelf een boek schrijven? Van Passie naar Boek - Hanneke de Wit Begin nu aan jouw boek

Waarom zou je ondernemers aanraden om een boek te schrijven?

Een boek is een krachtige marketingtool. Het heeft iets magisch. In tegenstelling tot vluchtige social media, waarin je moet strijden voor de aandacht van je volgers, heb je met een boek de volledige aandacht van je lezer. Die gaat er lekker voor zitten, met een wijntje en een bak nootjes erbij, of met pen en papier in de aanslag.

 

Als je een boek schrijft voor je bedrijf, dwing je jezelf bovendien om heel kritisch naar je bedrijf te kijken. Wat bied je nou eigenlijk en aan wie? Waarom doe je wat je doet? Eigenlijk typische marketingvragen die je ook tegenkomt in een marketingplan, maar nu in de vorm van een boekconcept.

Een boek schrijven dwingt je, heel kritisch naar je bedrijf te kijken

Als je dat goed [doet] kan je je lezers vervolgens enthousiast maken en activeren door je manier van schrijven. Je trekt ze met zachte hand mee door je verhaal, ze leren je heel goed kennen en willen daarna misschien meer. Het is dus slim om ‘call to actions’ aan je boek toe te voegen. Bijvoorbeeld links naar aanvullende informatie die past bij de inhoud, en waar je lezers zich kunnen inschrijven voor je nieuwsbrief.

 

Als je je verdiept in marketing ken je het overtuigingsprincipe van wederkerigheid, en ik geloof dat een boek een geweldige manier is om dat in te zetten. Je geeft op een laagdrempelige, goedkope manier informatie en daardoor willen je lezers graag met je werken.

Ze nemen je serieuzer als je een boek hebt geschreven

Bovendien werkt niet alleen je boek zelf als klantentrekker. Ook mensen om je heen nemen je serieuzer als je een boek hebt geschreven, en zij kunnen anderen eenvoudig naar je boek verwijzen. Op social media ontploft het soms als iemand een oproep doet omdat hij hulp zoekt bij zijn boek. Ik word dan door allerlei mensen genoemd, of mensen schrijven dat de vraagsteller écht mijn boek moet lezen. Waardoor ze uiteindelijk vaak ook weer bij mij terechtkomen en het kringetje weer rond is.

 

 

Wat is het eerste wat je moet doen als je een boek gaat schrijven?

Begin met inventariseren wie je lezer is. Die komt op de eerste plaats, want dat is degene waar je voor schrijft en die je aan moet spreken. Denk daarna na waarover je gaat schrijven. Want elk onderwerp kan je op eindeloos veel manieren benaderen. Hoe je dat doet hangt af van je lezer, maar ook het doel van je boek speelt hierin een belangrijke rol. Dat is dan ook de derde stap, bedenk wat je precies met je boek wil bereiken.

 

Heb je bijvoorbeeld een specifiek aanbod dat je wil verkopen? Zorg dan dat je verhaal daar een inleiding op is. Een training of cursus kan bijvoorbeeld een mooie aanvulling zijn op een boek, dus zorg dan dat het inhoudelijk op elkaar aansluit en zorg voor goede call to actions in je boek zodat lezers weten waar ze terecht kunnen voor meer.

 

Schrijf vervolgens alles waar je het over wil hebben op een kladblaadje, en werk dat uit tot een voorlopige indeling. Dat is een handige checklist voor jezelf, een schema waarin je kunt zien of alles aan bod komt, of dat er nog onderwerpen ontbreken.

 

En lees natuurlijk eerst mijn boek. :-) De werkbladen en checklists die erin staan, en die je ook gratis kunt downloaden via mijn site, zijn een goede hulp als je aan de slag gaat met je boek.

 

Waarom heb jij je boek geschreven?

Ik heb altijd al graag boeken willen maken. Een soort zielsverlangen denk ik. Ik ben opgeleid als grafisch ontwerper, en vlak na mijn afstuderen ontmoette ik een uitgeefster en vroeg haar of ik voor haar kon werken. Ze zei dat ik dat beter uit mijn hoofd kon zetten, want ‘met boeken valt geen droog brood te verdienen’…

 

Zoiets moet je tegen mij dus niet zeggen. Het maakte mijn verlangen alleen maar groter. Toch begon ik eerst als allround ontwerper. Een van mijn klanten was een opleidingsinstituut, en voor hen mocht ik de lesboeken maken.

 

Nadat mijn twee zoons enkele jaren later veel te vroeg werden geboren, maakte ik mijn eerste eigen boek: het Babyboek voor Prematuren. Met dat boek begon alles, want hoewel ik er in eerste instantie maar zo’n 20 wilde laten maken, bleek al snel dat ik niet de enige was die behoefte had aan dit boek. Het werd dus een volwaardige oplage. Inmiddels is de vierde druk verschenen en er volgden nog een aantal boeken voor ouders van prematuren, die ik aanbied via Kleine Kanjers, mijn tweede bedrijf.

 

Een paar jaar geleden hakte ik de knoop door en besloot te stoppen als allround ontwerper en me alleen nog op boeken te focussen. Dat bleek een goede keuze, want inmiddels ben ik de go to-person op dit gebied en heb ik een portefeuille vol leuke klanten. Ik doe alleen nog waar ik blij van word: schrijven, redactie en ontwerpen en opmaken van boeken, en mijn klanten begeleiden bij het uitgeefproces.

 

Een boek over dat onderwerp kon dus niet uitblijven. In ‘Van passie naar boek’ heb ik alle kennis gestopt die ik de afgelopen jaren heb opgedaan, en die jij nodig hebt als je een boek wil schrijven. Een boek schrijven en uitgeven is een proces, en dat is ook hoe mijn boek is opgebouwd: ik leid je langs alle stappen en laat je zien wat er moet gebeuren, hoe het werkt en waar je allemaal aan moet denken.

 

Nieuwe klanten door je boek

Natuurlijk hoopte ik toen ik begon dat mijn boek nieuwe klanten op zou leveren. Met die insteek werk ik ook altijd aan de boeken van mijn klanten. Maar dat het zo sterk zou werken als het achteraf bleek te doen, had ik niet durven dromen. Het is misschien geen bestseller als je naar de verkoopcijfers kijkt. Dat wist ik van tevoren, want daarvoor heb ik een te kleine niche gekozen (gecreëerd). Maar als ik zie hoeveel klanten het boek me bracht, alleen al in de eerste maanden nadat het uitkwam, dan is het meer dan een bestseller. Ik durf nu zelfs te stellen dat het de brandstof is voor mijn bedrijf, een heel groot deel van mijn lezers benadert me en wordt klant.

 

Dankzij mijn boek is online promotie bovendien veel makkelijker geworden, want ik weet nu precies wat mijn onderwerpen zijn. Die sluiten altijd aan op het boek. Sowieso hoef ik veel minder promotie te doen, want dat doen andere mensen voor me. Enthousiaste lezers die mij of mijn boek overal aanbevelen, en zelfs mensen die het niet gelezen hebben maar gewoon heel enthousiast zijn over wat ik doe. Een boek maakt je zichtbaar en geeft je autoriteit.

 

Welke boeken heb jij geschreven? Welk boek vond jij het leukst om te schrijven? En waarom?

In 2012 verscheen de eerste editie van het Babyboek voor Prematuren, en vorig jaar kwam de vierde editie uit. Na dit boek volgde ‘Zorgen voor je baby op de couveuseafdeling’, dat is geschreven door een autoriteit uit de neontologiewereld. Ik mocht het vertalen vanuit het Engels en geef het uit in Nederland en België. Ook van dat boek is vorig jaar de vierde druk verschenen.

 

Samen met de voormalige voorzitter van de oudervereniging voor couveuseouders, en met nog een aantal co-auteurs, waaronder de directeur van de neonatologieafdeling van het AMC en het VUmc, schreef ik ‘Borstvoeding geven aan je prematuur’. Dat project mocht ik coördineren en ik was bovendien de redacteur en de ontwerper, en we gaven het samen uit.

 

Ten slotte mijn vierde boek: ‘Van passie naar boek’ en dat is zonder enige twijfel mijn favoriet. De kroon op al mijn werk van de afgelopen jaren. Het leuke daaraan vind ik dat dit boek veel algemener en toegankelijker is, niet alleen voor ouders van te vroeg geboren baby’s.

 

Ook heb ik enorm genoten van het schrijfproces, maar het allerleukste aan ‘Van passie naar boek’ vind ik de contacten met mijn lezers. Met mijn eerste boeken help ik ouders die een moeilijke tijd doormaken. Dat geeft heel veel voldoening, maar het contact stopt bij het kopen van het boek, of soms met een berichtje dat ze me sturen over hoeveel ze eraan hebben gehad.

 

Met ‘Van passie naar boek’ begint het dan juist pas. Er is een vervolg. Lezers nemen contact op en ik heb al veel mensen verder mogen helpen. Ook als lezers geen klant worden geniet ik daar enorm van. Iemand die met een idee rondloopt helpen om het idee concreter te maken en om de grote lijnen en de potentie van een boek te gaan zien. Dat vind ik geweldig!

 

Wat is het voordeel van zelf uitgeven t.o.v. via een uitgever?

Als je je boek uitgeeft via een uitgever, schrijf je voor de lezer, de doelgroep, van de uitgever. Niet voor die van jou. Het is zeker niet onmogelijk om op die manier klanten te krijgen via je boek, maar het wordt wel iets lastiger.

 

De investering wordt vaak als argument gebruikt om voor een uitgever te kiezen. Maar er wordt vergeten dat daar tegenover staat dat je niet veel aan je boek zal verdienen. Als je een boek uitgeeft via een uitgever ontvang je royalty’s, meestal zo’n 10% van de opbrengst van je boek (na aftrek van de kosten). Geef je je boek zelf uit, dan moet je zelf investeren, maar dan is wel de volledige opbrengst na aftrek van de kosten voor jou. Tien keer zoveel dus!

 

De investering kan je dus vrij eenvoudig terugverdienen. Vaak al door zo’n 300 boeken te verkopen, maar je kunt er ook anders naar kijken. Ik had de investering voor mijn boek bijvoorbeeld al terugverdiend bij de eerste klant die het boek me opleverde. Dat was binnen een paar dagen nadat het boek uitkwam, en er volgden er nog veel meer.

 

Wat raad je aan in de promotie voor je boek? Wanneer start je hiermee? Wie betrek je erbij?

Veel auteurs verwachten dat een uitgever hun boek zal gaan promoten, maar niets is minder waar. Je moet echt zelf aan de slag, tenzij je Harry Mulisch heet.

 

Begin daar zo vroeg mogelijk mee, op een moment waar jij je prettig bij voelt. Ben je er klaar voor om de wereld te laten weten dat je een boek schrijft? Dan is dat het startpunt van de promotie. Kondig aan dat je een boek schrijft en laat je volgers meekijken in je proces. Deel waar jij je fijn bij voelt, op een manier die bij jou past.

Deel je Schrijfproces Boek Spring eruit met LinkedIn

Laat je volgers meekijken: van de eerste aankondiging samen met Pelpina Trip, schrijven tijdens de vakantie tot de redactie bij mijn uitgever

Je kunt bijvoorbeeld berichten plaatsen op social media waarin je je volgers vraagt om te reageren op de titels die je hebt bedacht maar waar je geen keuze in kunt maken. Of laat de eerste ontwerpvoorstellen van de cover zien. Vaar overigens niet blind op de adviezen die je dan krijgt, want die zijn vaak erg tegenstrijdig. Maar mensen denken graag mee en veel zullen je proces willen volgen en ambassadeur worden, en het is een krachtige manier om aandacht te genereren voor je boek.

Boek Spring eruit met LinkedIn - welke cover - boek uitgeven - Trudy Pannekeet

Aan de lezers van mijn nieuwsbrief feedback gevraagd welke cover voor Spring eruit met LinkedIn.  Welke heeft gewonnen? :)

 

Wat moet je echt niet doen als je een boek gaat schrijven? Wat zijn 5 valkuilen als je als ondernemer een boek gaat schrijven?

1.

Ga je idee niet dooddenken. Droom er een tijdje over, praat erover (wel met de juiste mensen, zie tip 3!), en ga dan aan de slag. Daarmee wil ik niet zeggen dat je meteen lukraak moet gaan schrijven, maar ga bijvoorbeeld informatie verzamelen en aantekeningen maken. Zet je ideeën op papier en maak ze op die manier concreet.

 

2.

Maak jezelf niet gek en maak het project in je hoofd niet kleiner of groter dan het is. Verwacht niet dat je je boek in twee weken geschreven zult hebben, maar ga er ook niet van uit dat je er jaren voor nodig zult hebben. Maak een globale planning en hak je project op in kleinere, behapbare brokken, aan de hand van je voorlopige indeling.

Werkt het fijner voor je als je een deadline hebt? Geef jezelf die dan en leg de einddatum van tevoren vast. Bijvoorbeeld de verschijningsdatum of de datum waarop je boek naar de redacteur moet, naar de ontwerper of naar de drukker.

 

3.

Laat je niet beïnvloeden door je omgeving, behalve als ze iets goeds toe te voegen hebben. Mensen hebben de neiging om te zeggen, een boek schrijven? Zou je dat nou wel doen?

Ja, ga dat vooral doen en trek je eigen plan! Verzamel supporters om je heen en deel je verhaal met de juiste mensen, zodat zij je kunnen motiveren in plaats van de put in praten. Aan dat laatste heeft niemand iets. Laat die mensen maar gissen en verbluf ze als je boek verschenen is.

 

4.

Raak niet ontmoedigd als je een tijdje geen inspiratie heeft. Iedereen heeft wel eens mindere periodes. Misschien omdat er in je omgeving iets is gebeurd, of gewoon doordat je zoveel werk hebt dat je niet aan schrijven toe komt. Mijn belangrijkste tip is: blijf altijd bezig met je boek, maar niet door jezelf met alle wilskracht die je hebt achter de laptop te dwingen.

Van Passie naar Boek - Hanneke de Wit Your speed doesm't matter Forward is forward

Wat vind je wel leuk om nu te doen? Verzamel bijvoorbeeld ideeën, benader mensen voor interviews in je boek, of denk na over hoe je je boek gaat promoten.

En lukt het echt even niet? Denk dan niet dat je stilstaat. Om te schrijven is creativiteit nodig en creativiteit is iets magisch en ongrijpbaars. Het houdt niet van discipline en komt juist op de momenten waarop je het niet verwacht.

Ga daarom lekker iets anders doen. Zo lang als je maar wil. Maak een wandeling en waai lekker uit op het strand of in het bos, of bel iemand op voor een gezellig praatje, al dan niet over je boek. Je zal zien dat, juist als je alles even loslaat, de ideeën vanzelf weer gaan stromen. Je boek blijft top of mind, waardoor de dingen om je heen die je kunt gebruiken je sneller opvallen. Doe je dus een poosje iets anders, dan ‘werk’ je toch aan je boek.

 

5.

Vergeet niet dat niet de verkoopaantallen het succes van je boek bepalen! Dat doe je helemaal zelf. Bepaal dus (van tevoren) je eigen doelstellingen. En schrijf ze op! Want geloof me, in die eerste rush nadat je boek verschenen is word je een tijdje helemaal meegesleept door cijfertjes, en vergeet je wat je je had voorgenomen. Dat overkomt ons allemaal.

 

Hou je doel voor ogen en werk daar rustig naartoe. Een boek uitgeven is geen sprint maar een marathon. Je hoeft de oplage niet binnen een paar weken uit te verkopen. Juist niet! Van de verkoop van een boek op zich wordt niemand rijk, daarvoor is de verkoopprijs van dit product veel te laag. Vergeet dat dus gewoon. Jouw boek wordt dé marketingtool voor je bedrijf en zal je op plekken brengen waarvan je nooit had verwacht dat je er zou komen.

 

Over Hanneke de Wit:

Hanneke_de_Wit_Van Passie naar BoekHanneke de Wit is grafisch ontwerper en redacteur met meer dan 15 jaar ervaring in het maken en uitgeven van boeken. Ze gaf vier titels uit in eigen beheer en hielp vele ondernemers om hun boek uit

te geven en zo hun bedrijf te laten groeien.

Droom je ervan om een boek te schrijven voor je bedrijf, maar weet je niet zo goed waar je moet beginnen? Lees dan het eerste hoofdstuk van ‘Van passie naar boek’ of schaf het boek aan via de online boekhandel of via Tangram Studio.

 

 

Boek schrijven Van Passie naar Boek - Hanneke de Wit Lees eerste hoofdstuk

Klik op de afbeelding om het eerste hoofdstuk aan te vragen.

 

Noot van Trudy:

Nu ben ik wel heel benieuwd wanneer jij met je boek gaat starten. Nu bijvoorbeeld? :)

Vertel me hieronder waar het over gaat. Daarmee komt je boek meteen tot leven. Het gaat gebeuren. We horen het graag.

Leave A Comment